Oppgave: Tilbakemeldingsbarometer

H2-3 - Formål: Å gi deg som LIS innsikt i hvor ofte du aktivt bruker tilbakemelding og supervisjon i din egen kliniske hverdag, og å hjelpe deg med å identifisere hvor du kan styrke din læringspraksis.

Illustrasjon av et barometer med to snakkebobler over

Slik gjør du oppgaven

Du skal vurdere deg selv på tre påstander, ut fra hvordan du jobber i løpet av en vanlig uke. Bruk skalaen fra 1–5: 

  1. Aldri 
  2. Sjelden 
  3. Av og til 
  4. Ofte 
  5. Alltid 

Spørsmål

  • Hvor ofte ber du aktivt om tilbakemelding i løpet av en uke? 
  • Hvor ofte bruker du tilbakemelding til å justere eller forbedre egen praksis? 
  • Hvor ofte oppsøker du supervisjon før du kjenner deg usikker? 

Resultat og refleksjon

Du har stort potensial til å styrke egen læring ved å bruke tilbakemelding og supervisjon oftere. Start med å planlegge én situasjon denne uken hvor du aktivt ber om tilbakemelding.

Du bruker tilbakemelding og supervisjon delvis aktivt, men har mulighet til å gjøre det til en fast vane. Kan du velge én fast aktivitet hvor du alltid ber om tilbakemelding, som etter vakter eller prosedyrer?

Du har en sterk praksis med å bruke tilbakemelding og supervisjon aktivt. Hvordan kan du dele dine erfaringer og bidra til en bedre tilbakemeldingskultur på din arbeidsplass?

Valgfri oppgave

Skriv ned én konkret ting du ønsker å endre basert på refleksjonen, og lagre den som din egen forpliktelse: 

«Denne uken skal jeg…» 

Du kan lagre refleksjonen din i læringsloggen eller ta den med til neste veiledningssamtale. 

Sist oppdatert 28.04.2025