Quiz: Fordeler med direkte observasjon
H3-1 - Formål: Å styrke bevisstheten om hvorfor direkte observasjon og tilbakemelding er verdifulle deler av spesialistutdanningen – og få deg som LIS til å reflektere over egen praksis.

Slik fungerer oppgaven
Les påstanden og tenk over om du er enig eller uenig.
Deretter får du noen refleksjonsspørsmål knyttet til påstanden. Ingen innlevering – refleksjonen er for din egen utvikling.
1
«Supervisjon gir trygghet i kritiske situasjoner.»
Refleksjonsspørsmål:
- Når har supervisjon gjort deg tryggere i en utfordrende situasjon?
- Hvordan kan du be om hensiktsmessig supervisjon neste gang du står i en krevende oppgave?
- Kan imposter-syndrom hindre deg i å be om å bli supervisjon?
2
«Direkte tilbakemelding gjør utviklingsområder tydeligere.»
Refleksjonsspørsmål:
- Kan du gi et eksempel på en gang du fikk tilbakemelding som hjalp deg å forbedre noe konkret?
- Hva slags tilbakemelding ønsker du mer av fremover?
3
«Å bli supervisert er en del av profesjonell praksis.»
Refleksjonsspørsmål:
- Hvordan kan du bidra til at supervisjon blir en naturlig del av kulturen på din arbeidsplass?
- Hva kan gjøre det lettere for deg å invitere til supervisjon? Kan det føles belastende for den som skal supervisere for eksempel på en poliklinikk? Kan det hjelpe å presisere at du ønsker å bli supervisert slik at du raskere kan bli selvstendig og både du og supervisor kan føle dere trygge på dine ferdigheter?
4
«Supervisjon handler om læring, ikke kontroll.»
Refleksjonsspørsmål:
- Hva skal til for at supervisjon oppleves som læringsstøtte og ikke vurdering av deg som person?
- Hvordan kan du selv bidra til å skape den tryggheten?
5
«Hyppig tilbakemelding gir bedre pasientsikkerhet.»
Refleksjonsspørsmål:
- Hvordan mener du at supervisjon påvirker kvaliteten på pasientbehandlingen?
- Kan du huske en situasjon hvor dette har hatt direkte betydning?
Oppsummering
Hva tar du med deg videre? Tenk på én konkret situasjon hvor du vil invitere til supervisjon og tilbakemelding i løpet av de neste dagene.