Praktisk oppdrag – «3 på 3»

F2-5 - Formål: Å trene på å aktivt be om tilbakemelding i ulike kliniske situasjoner fra flere typer kolleger, og bruke tilbakemeldingen til konkret forbedring av egen praksis.

To leger som står og snakker sammen

Slik gjør du oppdraget

1. Planlegg oppdraget 

I løpet av én arbeidsuke skal du: 

  • Be om tilbakemelding fra 3 ulike personer
  • Etter 3 forskjellige kliniske situasjoner 

Eksempel på oppsett:

  • Person 1: Overlege – etter en pasientsamtale
  • Person 2: Sykepleier – etter en akuttinnkomst
  • Person 3: LIS-kollega – etter en vaktgjennomgang 

Velg selv hvilke situasjoner som passer best i din hverdag. 

2. Be konkret om tilbakemelding 

Når du ber om tilbakemelding, gjør det på denne måten: 

  • Forklar kort hva du ønsker tilbakemelding på (f.eks. «Kan du gi meg tilbakemelding på hvordan jeg strukturerte pasientinformasjonen?»). 
  • Vær åpen og lytt aktivt til svaret. 
  • Still oppfølgingsspørsmål om noe er uklart eller du ønsker mer presisjon. 

3. Registrer erfaringene dine i nettressursen

Etter hver tilbakemelding fyller du ut et kort skjema: 

  • Hvem ga deg tilbakemelding? 
  • Hva var situasjonen? 
  • Hva fikk du tilbakemelding på? 
  • Hva lærte du? 
  • Hva vil du prøve å endre eller forbedre? 

Eksempel på utfylt svar

Hvem: Overlege

Situasjon: Pasientsamtale

Tilbakemelding: Jeg bør stille mer åpne spørsmål i starten av samtalen.

Læring: Jeg innså at jeg ofte går rett på detaljer uten å la pasienten fortelle fritt.

Forbedring: Neste gang starter jeg med åpne spørsmål og gir pasienten mer tid til å sette ord på egne opplevelser.

4. Oppsummer oppdraget

Etter at du har gjennomført alle 3 tilbakemeldingene, skriver du en kort refleksjon i nettressursen: 

  • Hva lærte du av oppdraget som helhet? 
  • Har dette endret måten du ber om tilbakemelding på? 
  • Hvordan vil du bruke denne erfaringen videre i spesialiseringen? 

Videre bruk av resultatet fra «3 på 3» – Gjør tilbakemelding til et læringsverktøy 

Etter du har fullført oppdraget, kan du bruke resultatene aktivt videre på denne måten: 

1. Lag ditt eget «Tilbakemeldingskompass»

Etter fullført oppdrag genereres automatisk et visuelt kompass som viser:

  • Hvor du fikk tilbakemelding (f.eks. samarbeid, tekniske ferdigheter, kommunikasjon).
  • Hvem som ga deg tilbakemelding (f.eks. overlege, sykepleier, LIS).
  • Hva tilbakemeldingene handler om (f.eks. styrker, forbedringsområder). 

Dette gir deg et raskt overblikk over hvor du får mest tilbakemelding – og hvor du kanskje bør oppsøke mer.

2. Sett deg ett «Tilbakemål»

Bruk kompasset til å velge ett område du ønsker å forbedre, og formuler et konkret mål:

Eksempel: «Jeg vil forbedre strukturen min i pasientkommunikasjon og be om formativ tilbakemelding på dette ukentlig i én måned.» 

Nettsiden kan tilby deg en enkel mal til å skrive inn målet, som lagres i læringsprofilen din.

3. Del en læringsutfordring med kolleger

Som del av oppfølgningen kan du velge å sende ut en «Tilbakemeldingsutfordring» til andre LIS eller teamet ditt, der du inviterer til:

«La oss alle be om tilbakemelding fra tre ulike personer denne uka og dele én ting vi lærte!» 

Dette kan bidra til å styrke tilbakemeldingskulturen i avdelingen. 

4. Gjennomfør et «Feedback-refleksjonsmøte» 

Foreslå for veilederen din at dere bruker én veiledningstime til å gå gjennom tilbakemeldingene fra oppdraget. Sammen kan dere diskutere:

  • Hva viser mønsteret i tilbakemeldingene dine?
  • Hvilke styrker bør du bygge videre på?
  • Hvilke områder trenger mer fokus? 

Dette hjelper deg med å integrere erfaringene inn i læringsplanen din. 

5. Lag din egen «Feedback tracker»

I nettressursen kan du aktivere en personlig «feedback tracker» som minner deg om å fortsette å be om tilbakemelding jevnlig.

Eksempel:

  • «Få tilbakemelding på en prosedyre denne uka.»
  • «Be om tilbakemelding fra en sykepleier denne måneden.» 

Du kan så loggføre tilbakemeldingene og se utvikling over tid. 

Sist oppdatert 15.04.2025