Praktisk oppdrag – «3 på 3»
F2-5 - Formål: Å trene på å aktivt be om tilbakemelding i ulike kliniske situasjoner fra flere typer kolleger, og bruke tilbakemeldingen til konkret forbedring av egen praksis.

Slik gjør du oppdraget
1. Planlegg oppdraget
I løpet av én arbeidsuke skal du:
- Be om tilbakemelding fra 3 ulike personer
- Etter 3 forskjellige kliniske situasjoner
Eksempel på oppsett:
- Person 1: Overlege – etter en pasientsamtale
- Person 2: Sykepleier – etter en akuttinnkomst
- Person 3: LIS-kollega – etter en vaktgjennomgang
Velg selv hvilke situasjoner som passer best i din hverdag.
2. Be konkret om tilbakemelding
Når du ber om tilbakemelding, gjør det på denne måten:
- Forklar kort hva du ønsker tilbakemelding på (f.eks. «Kan du gi meg tilbakemelding på hvordan jeg strukturerte pasientinformasjonen?»).
- Vær åpen og lytt aktivt til svaret.
- Still oppfølgingsspørsmål om noe er uklart eller du ønsker mer presisjon.
3. Registrer erfaringene dine i nettressursen
Etter hver tilbakemelding fyller du ut et kort skjema:
- Hvem ga deg tilbakemelding?
- Hva var situasjonen?
- Hva fikk du tilbakemelding på?
- Hva lærte du?
- Hva vil du prøve å endre eller forbedre?
Eksempel på utfylt svar
Hvem: Overlege
Situasjon: Pasientsamtale
Tilbakemelding: Jeg bør stille mer åpne spørsmål i starten av samtalen.
Læring: Jeg innså at jeg ofte går rett på detaljer uten å la pasienten fortelle fritt.
Forbedring: Neste gang starter jeg med åpne spørsmål og gir pasienten mer tid til å sette ord på egne opplevelser.
4. Oppsummer oppdraget
Etter at du har gjennomført alle 3 tilbakemeldingene, skriver du en kort refleksjon i nettressursen:
- Hva lærte du av oppdraget som helhet?
- Har dette endret måten du ber om tilbakemelding på?
- Hvordan vil du bruke denne erfaringen videre i spesialiseringen?
Videre bruk av resultatet fra «3 på 3» – Gjør tilbakemelding til et læringsverktøy
Etter du har fullført oppdraget, kan du bruke resultatene aktivt videre på denne måten:
1. Lag ditt eget «Tilbakemeldingskompass»
Etter fullført oppdrag genereres automatisk et visuelt kompass som viser:
- Hvor du fikk tilbakemelding (f.eks. samarbeid, tekniske ferdigheter, kommunikasjon).
- Hvem som ga deg tilbakemelding (f.eks. overlege, sykepleier, LIS).
- Hva tilbakemeldingene handler om (f.eks. styrker, forbedringsområder).
Dette gir deg et raskt overblikk over hvor du får mest tilbakemelding – og hvor du kanskje bør oppsøke mer.
2. Sett deg ett «Tilbakemål»
Bruk kompasset til å velge ett område du ønsker å forbedre, og formuler et konkret mål:
Eksempel: «Jeg vil forbedre strukturen min i pasientkommunikasjon og be om formativ tilbakemelding på dette ukentlig i én måned.»
Nettsiden kan tilby deg en enkel mal til å skrive inn målet, som lagres i læringsprofilen din.
3. Del en læringsutfordring med kolleger
Som del av oppfølgningen kan du velge å sende ut en «Tilbakemeldingsutfordring» til andre LIS eller teamet ditt, der du inviterer til:
«La oss alle be om tilbakemelding fra tre ulike personer denne uka og dele én ting vi lærte!»
Dette kan bidra til å styrke tilbakemeldingskulturen i avdelingen.
4. Gjennomfør et «Feedback-refleksjonsmøte»
Foreslå for veilederen din at dere bruker én veiledningstime til å gå gjennom tilbakemeldingene fra oppdraget. Sammen kan dere diskutere:
- Hva viser mønsteret i tilbakemeldingene dine?
- Hvilke styrker bør du bygge videre på?
- Hvilke områder trenger mer fokus?
Dette hjelper deg med å integrere erfaringene inn i læringsplanen din.
5. Lag din egen «Feedback tracker»
I nettressursen kan du aktivere en personlig «feedback tracker» som minner deg om å fortsette å be om tilbakemelding jevnlig.
Eksempel:
- «Få tilbakemelding på en prosedyre denne uka.»
- «Be om tilbakemelding fra en sykepleier denne måneden.»
Du kan så loggføre tilbakemeldingene og se utvikling over tid.