Quiz: Når tilbakemelding er krevende

F2-1

EN lege som snakker og ut av munnen kommer en snakkeboble som viser to av fem stjerner

1

Du har gått nattvakt og etter morgenmøtet kommer en overlege bort til deg og sier: “Bra jobbet i natt, men det var litt rotete referat”. Du har jobbet hele natten og er veldig sliten. Du kjenner at du blir litt irritert på vedkommende som ikke viser noen forståelse for dette.  

Hva gjør du?

  1. Takker for tilbakemeldingen og går videre. På vei ut møter du en LIS-kollega som er enig i at overlegen var helt bak mål og gir deg masse sympati for lang og slitsom vakt.
  2. Du ber overlegen om konkrete eksempler eller forslag på hvordan de synes vaktreferatet ideelt sett bør være.
  3. Du tar imot beskjeden, noe fornærmet, og går hjem. Neste dag når du møter kollegaen tar du opp tråden og spør om de har noen konkrete tips til hvordan du kan strukturere referatene dine. Er det noe spesifikt de savner av informasjon? Er det for mye informasjon? Samtidig får du formidlet at det ikke alltid er så greit å ha orden på alle detaljene når man har jobbet hele natten.

Riktig svar: 2 eller 3

Ved utydelige tilbakemeldinger er det lurt å komme med oppfølgingsspørsmål for å konkretisere hva som kan forbedres og hvordan. Noen ganger er man mindre mottagelig for læring eller har ikke overskudd. Da kan man komme tilbake og hente ut konkretisering og forbedring ved en litt senere anledning når man er mer mottakelig. 

Svar 1 føles nok godt, men gir lite forbedring. Be om konkrete eksempler slik at du forstår hva som kan forbedres. 

Refleksjon: Er det læringsfremmende å gi tilbakemelding på ethvert tidspunkt? Mer erfarne leger har kanskje glemt litt hvordan det er å gå travle aktive vakter. Kan man gi tilbakemelding til overlegen om at etter en søvnløs natt er det ikke spesielt gunstig å gi tilbakemelding og at dersom det ikke haster så kan det kanskje gis på et senere tidspunkt når man er uthvilt? Hvordan kan man gjøre dette på en god måte? 

2

Du får høre fra veileder at du virker utrygg i pasientmøter. Selv føler du deg rolig.  

Hva gjør du?

  1. Du tar imot tilbakemeldingen, men legger tilbakemeldingen i den mentale søppelbøtten for det stemmer jo ikke. 
  2. Du tar imot tilbakemeldingen og stiller spørsmål for å prøve å finne ut hva som gir inntrykket av at du er utrygg.
  3. Forteller veilederen at det er feil og at du er helt rolig.

Riktig svar: 2

Det kan være lurt å forsøke å forstå hvorfor en feilaktig oppfatning oppstår og hvordan man oppfattes av de rundt i jobbsituasjoner. Det er ikke alle tilbakemeldinger man skal ta til seg men det lurt å innhente tilleggsinformasjon før man evt forkaster den. Dersom man har forkastet en tilbakemelding og den samme tilbakemeldingen kommer igjen må man revurdere om den må utforskes videre.  

Refleksjon: Kan det være forskjell mellom hvordan du føler deg og hvordan du fremstår?

3

Kollega sier: «Bra jobba i dag!» – men du ønsker en konkret tilbakemelding. 

Hva gjør du?

  1. Takker. Irriterer deg over uspesifikk tilbakemelding
  2. Spør hva som fungerte spesielt bra og hva som kan bli bedre.
  3. Takker og er glad for ros. Det kan man jo ikke få nok av.  

Riktig svar: 2

Still oppfølgingsspørsmål for å få nyttig tilbakemelding. 

Refleksjon: Hvordan kan du invitere til mer presise tilbakemeldinger?

4

Du får kritikk foran alle under morgenmøtet. 

Hva gjør du?

  1. Du føler deg fornedret og må konsentrere deg for ikke å begynne å gråte.
  2. Du blir sint og forsvarer deg selv.
  3. Du blir stille og klager etterpå til kollega over unødvendigheten av å kritisere yngre kollegaer i plenum. De eldre legene husker ikke hvordan det er å være LIS!
  4. Du blir stille og unngår å snakke med noen etterpå. Skynder deg hjem og gjør noe hyggelig.
  5. Du tar opp med veileder/leder at det er unødvendig å kritisere yngre leger i plenum. Du ber veileder gå gjennom kritikken med deg på tomannshånd.

Riktig svar: 5

Det som taes opp på et morgenmøte skal være respektfullt. Noen ganger er det nødvendig å diskutere uhensiktsmessig behandling og oppfølging i plenum for læring for alle og kvalitet i pasientbehandlingen, men dette bør gjøres på en respektfull og generisk måte.  
Be om oppfølging i et roligere rom for bedre læringsutbytte. 

Refleksjon: Hvordan ønsker du at tilbakemelding skal gis i åpne fora? 

Refleksjon: Hvordan reagerer du når du føler deg kritisert eller truet? 

5

Du har gjort en krevende prosedyre, men får ingen tilbakemelding. 

Hva gjør du?

  1. Lar det være. Du vil jo helst unngå å få kritikk.
  2. Ber supervisor om spesifikk tilbakemelding.
  3. Tenker at ingen tilbakemelding betyr at alt er greit. 

Riktig svar: 2

Du har ansvar for å oppsøke tilbakemelding for å utvikle deg. 

Refleksjon: Hvordan kan du bygge inn tilbakemelding som fast vane? Kan det at man er redd for negativ kritikk gjøre at lærings-/forbedringsmuligheter glipper?

Sist oppdatert 15.04.2025