Quiz: Test deg selv på forskjellene mellom veiledning, supervisjon og instruksjon i klinikken
K2-9 - Formål: Bli trygg på begrepene og hvordan de brukes i praksis.

1
Du skal ta blodgass for første gang. En erfaren lege viser deg steg for steg hvordan det gjøres mens du følger med. Hva er dette et eksempel på?
- Instruksjon
- Veiledning
- Supervisjon
2
Du gjennomfører en prosedyre selv, mens en erfaren lege observerer og gir deg råd underveis. Hva er dette et eksempel på?
- Veiledning
- Supervisjon
- Instruksjon
3
Du har en samtale med veilederen din om hvordan du har utviklet deg den siste måneden og hva du bør fokusere på videre. Hva kalles dette?
- Instruksjon
- Supervisjon
- Veiledning
4
Hva er hovedforskjellen mellom supervisjon og veiledning?
- Supervisjon skjer i praksis her og nå, mens veiledning er planlagte samtaler om utvikling.
- Veiledning handler kun om tekniske ferdigheter.
- Det er ingen forskjell – det er to ord for samme ting.
5
Når er instruksjon mest nyttig?
- Når du skal lære en prosedyre du aldri har gjort før.
- Når du ønsker tilbakemelding på en oppgave du har gjort mange ganger.
- Når du reflekterer over måloppnåelse i læringsplanen din.
6
Hva kjennetegner god supervisjon?
- At du får arbeide helt alene uten innspill.
- At du får tilpasset støtte underveis i arbeidet og konkrete tilbakemeldinger.
- At du får generelle råd etter arbeidsdagen er over.
7
Hvem har ansvar for å be om veiledning og supervisjon?
- Veilederen eller overlegen.
- Ledelsen.
- Både du som LIS og de som er ansvarlige for opplæringen din.
8
Hva er et mål med veiledning i spesialiseringen?
- Å få vurdering av tekniske ferdigheter i sanntid.
- Å få refleksjonspartner og støtte i egen faglig og personlig utvikling.
- Å få repetert prosedyrer steg for steg.
9
Når bør du få supervisjon?
- Kun når du er helt ny i en oppgave.
- Når det er behov for støtte i arbeidet for å sikre kvalitet og trygghet, uansett erfaring.
- Aldri – det er best å klare seg selv.
10
Hva skjer hvis du ikke får tilstrekkelig supervisjon eller veiledning?
- Læringen kan bli tilfeldig og pasientsikkerheten kan påvirkes, og det kan gi rom for utrygghet.
- Du lærer raskere fordi du må klare alt selv.
- Det har ingen betydning for læringsutviklingen.