Vurderingsformer i LIS-utdanningen – hva er formativ og summativ vurdering?

K2-3 - Som lege i spesialisering blir du vurdert gjennom hele utdanningsløpet. For å få mest mulig ut av vurderingene du mottar, er det viktig å forstå forskjellen på formativ og summativ vurdering – og hvordan begge bidrar til din faglige utvikling.

Illustrasjon av to leger som ser til en pasient

Hva er formativ vurdering? 

Formativ vurdering skjer underveis i læringsprosessen. Målet er å gi deg tilbakemelding som hjelper deg videre i utviklingen din. Denne typen vurdering er ikke en «eksamen» eller endelig vurdering, men et verktøy for læring. 

  • Kjennetegn ved formativ vurdering:
    • Fokuserer på hva du gjør bra og hva du kan forbedre.
    • Gir deg konkrete tips du kan bruke i videre arbeid.
    • Skjer ofte tett på kliniske situasjoner eller prosedyrer.
    • Handler om utvikling – ikke bestått/ikke bestått. 

Eksempel fra LIS-hverdagen:

Du gjennomfører en pasientsamtale, og overlege som superviserer gir deg tilbakemelding rett etterpå:

«Du stilte gode oppfølgingsspørsmål, men prøv å strukturere samtalen enda tydeligere neste gang. Kanskje du kan bruke en sjekkliste for å holde fokus.» 

Hva er summativ vurdering? 

Summativ vurdering er en sluttvurdering som avgjør om du har oppnådd det som kreves innen et bestemt område. Dette kan være en del av kompetansevurderingen som dokumenteres formelt i utdanningsløpet ditt. 

  • Kjennetegn ved summativ vurdering:
    • Vurderer om du har oppnådd et bestemt læringsmål.
    • Brukes for å godkjenne progresjon eller avslutte en del av utdanningen.
    • Skal være basert på et bredt grunnlag og flere observasjoner over tid.
    • Er en del av den formelle dokumentasjonen av spesialiseringen. 

Eksempel fra LIS-hverdagen: 

Du har gjennomført et læringsmål innen akuttmedisin. Etter flere vurderte vakter og prosedyrer konkluderer veilederen med at du har oppnådd målet, og det godkjennes i kompetanseportalen. 

Hvorfor trenger vi begge vurderingsformer? 

Formativ vurdering hjelper deg til å lære og utvikle deg underveis. Summativ vurdering sikrer at du faktisk har oppnådd nødvendig kompetanse. De utfyller hverandre – uten formativ vurdering stopper utviklingen, og uten summativ vurdering vet vi ikke om du har nådd målene. 

Hva betyr dette for deg som LIS? 

  • Be om formativ tilbakemelding så ofte som mulig, spesielt etter krevende eller nye oppgaver.
  • Følg med på hvilke vurderinger som inngår i summativ dokumentasjon, og planlegg hvordan du skal oppnå dem.
  • Bruk veiledningssamtaler til å diskutere både formativ og summativ vurdering av din progresjon.. 

Refleksjonsspørsmål: 

  • Når fikk du sist formativ tilbakemelding, og hvordan brukte du den? 
  • Hvilke læringsmål nærmer seg summativ vurdering for deg nå? Hvordan kan du forberede deg? 
Sist oppdatert 15.04.2025