Her finner du svar på spørsmål som kom inn under webinaret.
Ja det er mulig dersom tjenesten mener det er hensiktsmessig.
Dere kan kontakte aktuell brukerorganisasjon eller ta kontakt med eget RHF og la regionalt brukerutvalg oppnevne en representant. Dersom tjenesten tar direkte kontakt med brukerorganisasjon for oppnevning er det viktig at bruker får informasjon om dekning av utgifter, honorar og så videre i tråd med regionenes bestemmelser.
Deltakere fra andre HF betaler for reise og opphold selv, tjenesten dekker utgifter for brukere pluss praktiske møtekostnader. Hvordan dette håndteres intern i det enkelte HF må avklares på forhånd. For eksempel klinikken der referansegruppemedlem er ansatt.
Tilbakemelding på årsrapporten kommer etter behandling i interregionalt fagdirektørmøte 27. mai 2024. Hver region er ansvarlig for tilbakemelding.
Det er viktig at arbeidet som deltaker i referansegruppe er forankret hos nærmeste leder, at det er avtalt hvor mye tid som kan brukes på arbeidet, og at møteaktivitet og annet referansegruppearbeid planlegges i god tid slik at det blir forutsigbart.
Det varierer ut fra hvilken tjeneste det er snakk om og hvilket fagområde det gjelder. Alt fra to til seks møter årlig er normalt. Det viktigste er at referansegruppen får gjort en god jobb. Tjenesten vurderer om møtene skal være digitale eller fysiske.
Dere kan ta direkte kontakt med alle aktuelle representanter, men det er representanter fra regionene som skal oppnevnes av det aktuelle RHF. De andre må få forankret sin rolle som referansegruppemedlem via sin lederlinje.
Det er ingen krav til fysiske møter, og mange referansegrupper møtes stort sett via Teams
Om det ikke er mulig å finne noen fra et HF i annen region så er det mulig å bruke en leder fra eget HF inntil dette er mulig å få på plass. Vi ønsker å presisere at leder skal høre til en annen helseregion, ikke kun et annet helseforetak.
Nasjonale kvalitets- og kompetansenettverk har et eget rammeverk og var ikke tema på webinaret. Om man ikke finner svar på det spørsmålet man har på nettsiden, er det viktig at man tar kontakt med sin lokale kontakt i servicemiljøet for hjelp.