Rutine ved varemottak

Varemottak ved HF og FS

HF eller FS skal kontrollere varene ved mottak. Her vil synlig feil på emballasje, merking, holdbarhet, el. anføres. 

Tilfeller som medfører reklamasjon og arbeid med utbedring av mangel:

  • Varens tilstand, emballasje og skade iht. figur 1 "kvalitetskontroll" 
  • Levert feil antall (for mye/for lite i forhold til pakkseddel)
  • Levert feil vare
  • Levert for kort eller utgått holdbarhet
  • Feilmerking/manglende merking av produkt
  • Skjulte feil som oppdages etter mottak og lagerlegging som kan henføres til leverandørfeil
  • Manglende dokumenter (pakkseddel, sertifikater, CoC-dokumenter, etc.
  • Palleproblem (ikke godkjent EUR, skadd/skitten/mugg pall)

Det er kun godkjente varer som lagerlegges.

  • Leverandøren skal ha tett dialog med HF og FS og kommunisere forhold som avviker fra opprinnelig levering 
  • HF eller FS kontrollerer ordrelinjer mot fysisk forsendelse og tar endelig varemottak så raskt som mulig etter varene er mottatt. 
  • Varer med feil eller skader settes til side for videre håndtering, inspeksjon og reklamasjon mot leverandør.
  •  Korrekte ordre godkjennes, eventuelle skjulte feil vil kunne meldes etter at sluttkunden har mottatt varen på et helseforetak.

 

Skaffevarer og SUL-vare skal leveres iht. kravene i vedlegg 2 «krav til den fysiske leveransen» kapittel 8. FS forbeholder seg retten til å avvise 2-lags forpakninger dersom det oppstår tvil om emballering

Kontroll av leveranse ved mottak:

  • Korrekt antall kolli.
  • Kontroll mht synlige skader iht kriteriene nedenfor
  • Registrering av ankomstdato og -tid, avvik anmerkes på fraktbrev.

Ytterligere kontroller av andre synlige og skjulte skader samt manko iht kriteriene nedenfor utføres først etter mottak som del av kontroll og klargjøring for lagerlegging. 

 

Sist oppdatert 07.01.2025