Innsatsområde fra delstrategien
Ta i bruk støttesystemer
Indikatorer lagt på et realistisk nivå, hjelper oss å følge utviklingen og måle effekten.
Monitorering og evaluering
- ta i bruk indikatorer utvalgt av RHFet
- i utvikling av pasientforløp, prosedyrer, pasientinformasjon og lignende, tydeliggjøre hvor i pasientforløpene samvalg er relevant
Påminnelser
- dersom beslutning om enkel funksjonalitet for å dokumentere samvalg som fast rutine i journal/epikrise blir tatt, innføre denne
Samvalgsverktøy og pasientinformasjon
- vurdere bruk av Helsenorges samvalgsverktøy
- bidra til at samvalgsrelevant informasjon blir benyttet og til at den blir bygd inn i prosedyrer, og andre dokumenter
Nettverk for instruktører og innføringskoordinatorer
- vurdere om det er hensiktsmessig å benytte eksisterende instruktører i klinisk kommunikasjon, som eksempel «Fire gode vaner»
Monitorering og evaluering
- arbeide for at samvalg inngår i brukerundersøkelser regionalt / nasjonalt
- i samarbeid med foretakene og i tråd med foreliggende gevinstrealiseringsplan definere hvilke indikatorer og måleverktøy som kan benyttes i arbeidet med samvalg, herunder:
- omfang av innfridde kompetansekrav innen samvalg
- antall utviklede samvalgsverktøy
- i hvilken grad Helsenorges og Helse Sør-Østs samvalgsverktøy blir benyttet
- omfang og kvalitet av pasientinvolvering i beslutninger, blant annet målt som pasientopplevd samvalg, i lokale, regionale og nasjonale brukererfaringsundersøkelser (eksempelvis SMS-evalueringer)
- flere oppnår sin foretrukne rolle i samvalg
- økt helsekompetanse
- støtte opp under samvalgsrelevante indikatorer som allerede er i bruk i foretakene
- tydeliggjøre hvor samvalg er relevant i pasientforløp, pakkeforløp og pasientinformasjon, først for 10-15 prioriterte tilstander/pasientgrupper, senere også andre grupper
Påminnelser
- etter vurdering, utrede hvor vidt enkel funksjonalitet for å dokumentere samvalg som fast rutine i journal/epikrise kan utvikles og deretter vurdere om denne skal innføres i foretak/sykehus
Samvalgsverktøy og pasientinformasjon
- avklare plattform for å utvikle egne samvalgsverktøy *
- utvikle samvalgsapp og innhente kunnskapsgrunnlag for denne
- ferdigstille veileder for innhenting av kunnskapsgrunnlag for samvalgsverktøy
- ferdigstille veileder for utvikling av samvalgsverktøy, inkludert konkretisering av helsedirektoratets kvalitetskrav
- etter vurdering, bidra til at samvalgsverktøy fra helsenorge.no benyttes, herunder arbeide for at verktøy som utvikles/er utviklet har god brukervennlighet og er kvalitetssikret
- oversette internasjonal retningslinje for kunnskapsbasert pasientinformasjon og tilby denne nasjonalt
- bidra til å forbedre samvalgsrelevant pasientinformasjon som benyttes i foretakene, først for 10–15 tilstander/pasientgrupper, senere også andre problemstillinger
Nettverk for instruktører og innføringskoordinatorer
- styrke regionalt nettverk av instruktører og innføringskoordinatorer
Ressurser
Noen ganger kan et samvalgsverktøy være til hjelp i valgprosessen. Samvalgsverktøy er hjelpemidler som skal støtte pasienten ved valg knyttet til spesifikke behandlingsalternativer.
Verktøyene formidler informasjon, men skal også gi pasienten gode grunner og motivasjon for å delta i egne valg. Noen samvalgsverktøy kan brukes av pasienter før en konsultasjon, mens andre er egnet for bruk i selve konsultasjonen sammen med helsepersonell. Verktøyene gir relevant og pålitelig informasjon om pasientenes helseproblem og alle valgmulighetene som finnes.
Verktøyene som fortløpende gjøres tilgjengelige finner du på helsenorge.no. Disse er utarbeidet i tråd med nasjonale kvalitetskrav til samvalgsverktøy som skal publiseres på helsenorge.no
basert på en internasjonalt anerkjent standard (International Patient Decision Aid Standards, IPDAS)
Mens samvalgsverktøy er utviklet for én bestemt problemstilling, kan beslutningsveilderen benyttes i alle beslutninger av helsemessig eller sosial karakter hvor det finnes flere alternativer.

Foto: Anette Strømsbo Gjørv
Beslutningsveilederen inneholder ikke informasjon om én konkret problemstilling og de ulike behandlingsalternativer. Den brukes i dialogen mellom pasient/pårørende og helsepersonell som sammen skriver ned:
- Hvilken beslutning står de ovenfor
- Hvilke behandlingsalternativer er aktuelle
- Hvilke fordeler, ulemper eller risiko gjelder for alternativene
Helsepersonell støtter deretter pasienten med å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Dette markeres med stjerner. På denne måten hjelpes pasienten med å få et visuelt overblikk.
Hva er MAPPinfo?
MAPPinfo er forkortelsen for «Mapping the Quality of Health Information», og er et validert instrument som er utviklet for å kritisk vurdere kvaliteten på helseinformasjon (HI) – på et vitenskapelig grunnlag. Det er det første instrumentet som operasjonaliserer gjeldende kvalitetskriterier, basert på etiske krav og på internasjonale retningslinjer for kunnskaps-basert pasientinformasjon [17, 20]. MAPPinfo kan brukes av personer uten medisinsk kunnskap, men som er interessert i temaer innen helse.
Hva slags HI kan MAPPinfo brukes til å vurdere?
MAPPinfo kan anvendes for vurdering av materiell som gir informasjon om medisinske beslutninger, altså beslutninger om forebyggende tiltak, helsefremming, screening, diagnostikk, behandling, palliasjon, rehabilitering, omsorg, oppfølging og mestring av sykdom. Instrumentet skal ikke brukes til vurdering av andre typer HI, som f.eks. informasjon om gjennomføring av et tiltak, informasjon om helsevesenet eller generelle råd om helse.
Hvordan fungerer MAPPinfo?
MAPPinfo fungerer som et screeninginstrument: Dersom HI som vurderes oppfyller kriteriene i verktøyet kan det kon kluderes med at materiellet oppfyller gjeldene kvalitetskriterier for evidensbasert HI. MAPPinfo kan dermed brukes til å identifisere styrker og svakheter ved HI. Ettersom verktøyet er basert på gjeldende kvalitetskriterier kan det hende at verktøyet må tilpasses etter hvert som forskningen utvikler seg og kvalitetskriteriene endres. Dette gjelder spesielt innen felt der evidensgrunnlaget er begrenset (f.eks. narrativer).
Kriteriene som inngår i instrumentet anses som essensielle for å fremme informerte valg, men ikke nødvendigvis tilstrekkelig. Flere aspekter som kan være avgjørende for kvaliteten på HI blir ikke vurdert av MAPPinfo, fordi det ikke finnes tilstrekkelig grunnlag for en anbefaling. Ett enkelt ikke oppfylt kriterium i MAPPinfo vil kunne hindre informerte valg.
Hva kan vurderes med instrumentet?
Instrumentet legger til rette for vurdering av kvalitetskriterier som kan observeres direkte i informasjonsmateriellet. For noen av kriteriene kan det også være nødvendig å vurdere metoderapport eller lignende dersom det ligger vedlagt. Kvalitetskriteriene er delt inn i fire kategorier:
- Definisjoner: I hvilken grad beskrives målgruppen og formålet?
- Transparens: I hvilken grad gis det informasjon om materiellet (f.eks. forfattere, finansiering, datoer for publisering og oppdateringer og kilder)
- Innhold: I hvilken grad er relevant innhold inkludert i materiellet (f.eks. forklaringer til valgalternativene, presentasjon av fordeler og ulemper)
- Presentasjon: Er innholdet presentert på en riktig måte?
For hvert kriterium finnes det en veiledning for hvordan det kan vurderes. I tillegg finnes det også eksempler på god praksis.
For å lykkes med kvalitetsforbedring er det avgjørende å sette tydelige og konkrete mål og ha gode verktøy for dette.
Når vi skal evaluere tiltak utviklet for å bidra til økt pasientinvolvering i beslutninger bruker vi det validerte måleinstrumentet MAPPIN´SDM (Multifocal Approach to the Sharing in SDM). Det består av fem måleinstrumenter som måler graden av samvalg fra flere perspektiver: helsepersonells, pasients og observatørs perspektiver. Disse kan måles sammen eller hver for seg.
MAPPI´SDM er et måleinstrument, men i tillegg er det et kvalitetskonsept for brukermedvirkning i beslutninger. Kriteriene i konseptet følger etiske retningslinjer, lovverk og forskningsgrunnlaget om når og hvordan pasienter skal informeres og involveres i beslutninger. Konseptet gir videre føringer for hvordan samtaler struktureres i «Seks steg til samvalg».
MAPPIN ble i en systematisk oversikt vurdert til å være det instrumentet som inkluderer de viktigste elementene i en samvalgsprosess.