Ressurser for LIS
Å lære i en LIS-stilling er annerledes enn å studere. Åpner du deg for læring, oppsøker situasjoner du lærer av, øver deg på å spørre om tilbakemeldinger og bruker dem for å utvikle deg, vil du raskere oppleve mestring. I begynnelsen av spesialiseringen lærer du deg å bruke supervisjon, veiledning og tilbakemeldinger for egen læring. Gjennom det videre spesialiseringsløpet lærer du deg å supervisere og veilede andre.
K3-2 - Den norske legespesialistutdanningen er basert på en kompetansebasert tilnærming, der hovedfokuset er på oppnåelse av spesifikke læringsmål fremfor kun tidsbestemte tjenesteperioder.
H1-1 - Å forstå at læring aldri stopper, er avgjørende for å bli trygg i legerollen og for å levere god pasientbehandling.
K2-3 - Som lege i spesialisering blir du vurdert gjennom hele utdanningsløpet. For å få mest mulig ut av vurderingene du mottar, er det viktig å forstå forskjellen på formativ og summativ vurdering – og hvordan begge bidrar til din faglige utvikling.
K2-4 - Som lege i spesialisering (LIS) møter du både supervisjon og veiledning som viktige deler av din læring i klinisk praksis. Begrepene brukes ofte om hverandre, men har ulike funksjoner og betydninger i utdanningsløpet. Å forstå forskjellen gjør deg bedre rustet til å ta aktiv del i egen utvikling.
F1-1 - Tilbakemelding er et av de viktigste verktøyene for å forsterke god praksis og sikre progresjon mot selvstendig kompetanse.
K1-5 - Tilbakemelding er et av de mest kraftfulle verktøyene i læringsprosessen. Den gir deg ikke bare et utenfra-perspektiv på din egen praksis, men hjelper deg også med å justere og forbedre arbeidsmetodene dine før ineffektive strategier blir innarbeidet.