Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no

Ressurser for LIS

Lege i spesialisering

Å lære i en LIS-stilling er annerledes enn å studere. Åpner du deg for læring, oppsøker situasjoner du lærer av, øver deg på å spørre om tilbakemeldinger og bruker dem for å utvikle deg, vil du raskere oppleve mestring. I begynnelsen av spesialiseringen lærer du deg å bruke supervisjon, veiledning og tilbakemeldinger for egen læring. Gjennom det videre spesialiseringsløpet lærer du deg å supervisere og veilede andre.

Illustrasjon av en lege i spesialisering

Viktige ressurser og verktøy

  • En illustrasjon av delene kompetansebasert opplæring består av
    Kompetansebasert spesialistutdanning

    K3-2 - Den norske legespesialistutdanningen er basert på en kompetansebasert tilnærming, der hovedfokuset er på oppnåelse av spesifikke læringsmål fremfor kun tidsbestemte tjenesteperioder.

  • Illustrasjon av to leger som ser på en skjerm sammen
    Livslang læring

    H1-1 - Å forstå at læring aldri stopper, er avgjørende for å bli trygg i legerollen og for å levere god pasientbehandling.

  • Illustrasjon av to leger som ser til en pasient
    Vurderingsformer i LIS-utdanningen – hva er formativ og summativ vurdering?

    K2-3 - Som lege i spesialisering blir du vurdert gjennom hele utdanningsløpet. For å få mest mulig ut av vurderingene du mottar, er det viktig å forstå forskjellen på formativ og summativ vurdering – og hvordan begge bidrar til din faglige utvikling.

  • En illustrasjon av et barn som sitter på fanget til moren sin og får en sprøyte av en lege, mens en annen lege superviserer
    Hva er supervisjon og veiledning?

    K2-4 - Som lege i spesialisering (LIS) møter du både supervisjon og veiledning som viktige deler av din læring i klinisk praksis. Begrepene brukes ofte om hverandre, men har ulike funksjoner og betydninger i utdanningsløpet. Å forstå forskjellen gjør deg bedre rustet til å ta aktiv del i egen utvikling.

  • Illustrasjon av en lege i spesialisering som undersøker et barn og får tilbakemelding av en annen lege
    Hvorfor tilbakemelding er avgjørende for læring

    F1-1 - Tilbakemelding er et av de viktigste verktøyene for å forsterke god praksis og sikre progresjon mot selvstendig kompetanse.

  • Illustrasjon av en lege som gir tilbakemelding til en annen lege
    Tilbakemelding som en motor for kompetanseutvikling

    K1-5 - Tilbakemelding er et av de mest kraftfulle verktøyene i læringsprosessen. Den gir deg ikke bare et utenfra-perspektiv på din egen praksis, men hjelper deg også med å justere og forbedre arbeidsmetodene dine før ineffektive strategier blir innarbeidet.

Sist oppdatert 26.06.2025