Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no

LIS1

Nå starter det!

Illustrasjon av lege i spesialisering

Velkommen!

Du er i starten av et spesialiseringsløp, hvor du skal utvikle deg i legerollen og tilegne deg kunnskap, ferdigheter og holdninger mens du er i jobb. Du skal lære deg hvordan du etterspør og tar i bruk tilbakemeldinger gjennom supervisjon i klinisk praksis, hvordan du får utbytte av veiledning, og hvordan du skal sørge for å lære alt du trenger.

Her får du råd om hvordan du kan åpne deg for læring, oppsøke utfordringer, planlegge utdanning og støtte deg på kollegiet ditt. 

  • Illustrasjon av en lege i spesialisering som undersøker et barn og får tilbakemelding av en annen lege
    Hvorfor tilbakemelding er avgjørende for læring

    F1-1 - Tilbakemelding er et av de viktigste verktøyene for å forsterke god praksis og sikre progresjon mot selvstendig kompetanse.

  • En illustrasjon av delene kompetansebasert opplæring består av
    Kompetansebasert spesialistutdanning

    K3-2 - Den norske legespesialistutdanningen er basert på en kompetansebasert tilnærming, der hovedfokuset er på oppnåelse av spesifikke læringsmål fremfor kun tidsbestemte tjenesteperioder.

  • Illustrasjon av to leger som ser på en skjerm sammen
    Livslang læring

    H1-1 - Å forstå at læring aldri stopper, er avgjørende for å bli trygg i legerollen og for å levere god pasientbehandling.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected

      Læring er en prosess. Hvordan er din læringskurve?

      Inés Rivera Pandero og HSØ

      Ressurser og verktøy

      • En illustrasjon av delene kompetansebasert opplæring består av
        Kompetansebasert spesialistutdanning

        K3-2 - Den norske legespesialistutdanningen er basert på en kompetansebasert tilnærming, der hovedfokuset er på oppnåelse av spesifikke læringsmål fremfor kun tidsbestemte tjenesteperioder.

      • Illustrasjon av to leger som ser på en skjerm sammen
        Livslang læring

        H1-1 - Å forstå at læring aldri stopper, er avgjørende for å bli trygg i legerollen og for å levere god pasientbehandling.

      • Illustrasjon av to leger som ser til en pasient
        Vurderingsformer i LIS-utdanningen – hva er formativ og summativ vurdering?

        K2-3 - Som lege i spesialisering blir du vurdert gjennom hele utdanningsløpet. For å få mest mulig ut av vurderingene du mottar, er det viktig å forstå forskjellen på formativ og summativ vurdering – og hvordan begge bidrar til din faglige utvikling.

      • En illustrasjon av et barn som sitter på fanget til moren sin og får en sprøyte av en lege, mens en annen lege superviserer
        Hva er supervisjon og veiledning?

        K2-4 - Som lege i spesialisering (LIS) møter du både supervisjon og veiledning som viktige deler av din læring i klinisk praksis. Begrepene brukes ofte om hverandre, men har ulike funksjoner og betydninger i utdanningsløpet. Å forstå forskjellen gjør deg bedre rustet til å ta aktiv del i egen utvikling.

      • Illustrasjon av en lege i spesialisering som undersøker et barn og får tilbakemelding av en annen lege
        Hvorfor tilbakemelding er avgjørende for læring

        F1-1 - Tilbakemelding er et av de viktigste verktøyene for å forsterke god praksis og sikre progresjon mot selvstendig kompetanse.

      • Illustrasjon av en lege som gir tilbakemelding til en annen lege
        Tilbakemelding som en motor for kompetanseutvikling

        K1-5 - Tilbakemelding er et av de mest kraftfulle verktøyene i læringsprosessen. Den gir deg ikke bare et utenfra-perspektiv på din egen praksis, men hjelper deg også med å justere og forbedre arbeidsmetodene dine før ineffektive strategier blir innarbeidet.

      Sist oppdatert 26.06.2025