Evaluering er viktig for å sikre kvaliteten
Vi evaluerer for å lage bedre opplæring!
Hva du ønsker å evaluere er med på å bestemme hvordan du gjennomfører evalueringen, og hvilke type spørsmål du ønsker svar på. Derfor finnes det ikke en "one size fits all"- evaluering.
Evaluering krever at du har tid til å bearbeide resultatene, og å gjøre tiltak og justeringer ut i fra tilbakemeldingene.
Det må ligge en hensikt til grunn for at du velger å bruke tid på å evaluere. I Helse Sør-Øst evaluerer vi for å bli bedre.
Hensikt med evaluering kan være
Dersom du i stedet vil måle om tiltaket har hatt effekter på virksomheten, for eksempel på behandlingskvalitet, må du velge andre tilnærminger. Det kan være kundetilfre
dshetsmålinger, medarbeiderundersøkelser og andre målinger. Disse knyttes tett mot effektmålet for tiltaket.
Du må definere hvem som skal ha evalueringsrapporten. Det vil si deg noe om hvordan evalueringen
skal gjennomføres, og hvilken innfallsvinkel den skal ha.
Noen spørsmål og resultater er relevante for kun deg som opplæringsansvar
lig, mens andre er mer relevante for eksempelvis organisasjonen og toppledelsen. Dette vil også styre detaljnivået til evalueringen din.
Du kan bruke Kirkpatrick som evalueringsmodell[1]. Han stiller fire spørsmål som evalueringen kan gi svar på:
Du kan også evaluere opplæringstiltaket opp mot MAKVIS
Evaluere seg selv gjennom refleksjonslogg
Loggskriving som aktivitet i en læringsprosess kan være en god hjelp til refleksjon. Hensikten er læring og ikke rapportering. Refleksjonslogg skrives med utgangspunkt i:
[1] Donald L Kirkpatrick (1994). Evaluating Training programs: The four levels. San Francisco: Berrett-Koehler.