Bruk kunstig intelligens (KI) for å forbedre opplæringen

Kunstig intelligens kan hjelpe oss med å effektivisere mange arbeidsprosesser. Men hvordan gjør vi det?

Kunstig intelligens (KI) kan fungere som en støtte og sparringspartner for deg gjennom hele prosessen med å utvikle et opplæringstiltak. Vi ønsker å hjelpe deg på vei med hvordan du i praksis kan bruke KI for å strukturere, tilpasse og effektivisere arbeidet med Læringsdiamanten og alle relevante steg på veien mot et godt opplæringstiltak.

KI kan for eksempel hjelpe til med å: 

  • Formulere læringsmål og tilpasser dem til målgruppen.
  • Foreslå undervisningsmetoder som engasjerer og passer temaet.
  • Gi innspill til struktur, innhold og manus.
  • Gi deg eksempler på relevante caser du kan bruke i din undervisning
  • Lage oppgaver, quizer, tester
  • Forbedre språk, fjerne overflødige ord og spisse budskapet ditt
  • Lage oppsummeringer og foreslå evalueringsspørsmål

 

Konkrete råd og tips for ulike målgrupper

For kursutviklere og pedagogiske rådgivere

  • Bruk KI til å utarbeide oversiktlige kursstrukturer og tydelige læringsløp.

  • Få hjelp til målgruppeanalyser og anbefalinger om læringsstrategier.

  • Bruk KI for å finne og evaluere effektive digitale læringsverktøy.

  • Få KI-genererte forslag til varierte evalueringsmetoder og analyser av resultater.

  • Eksempel: «Hvordan kan jeg strukturere et kurs for best mulig deltakermotivasjon?»

For fageksperter og undervisere

  • Bruk KI til å formulere praksisnære og målbare læringsmål.

  • Få hjelp til å strukturere komplekst fagstoff slik at det blir forståelig.

  • Bruk KI til å utvikle relevante oppgaver og refleksjonsspørsmål.

  • Bruk KI-verktøy for å tilpasse undervisningen til ulike deltakeres kompetansenivå.

  • Eksempel: «Hvordan kan jeg gjøre undervisningen i akuttmedisin mer interaktiv og praksisnær?»

For ledere og beslutningstakere

Ki test

Blablablakm 

  • Bruk KI til å kartlegge kompetansebehov og identifisere eventuelle kompetansegap.

  • Få hjelp av KI til å evaluere kvalitet og effekt av eksisterende opplæringstiltak.

  • Bruk KI til å analysere fremtidige kompetansebehov og strategisk planlegging.

  • Bruk KI til å få innsikt i hvordan opplæringstiltak kan forbedre medarbeidertilfredshet og ytelse.

  • Eksempel: «Hvordan kan vi identifisere kompetansegap innen digitalisering og legge en effektiv plan for å dekke dette?»

For deltakere og ansatte

  • Bruk KI som personlig læringsassistent som anbefaler ressurser ut fra eget behov.

  • Få automatisk tilpasset oppfølging gjennom KI-drevne læringssystemer.

  • Bruk KI-baserte simuleringsverktøy for realistisk ferdighetstrening.

  • Motta umiddelbare og konstruktive tilbakemeldinger fra KI underveis i opplæringen.

  • Eksempel: «Hvordan kan jeg raskt forbedre mine praktiske ferdigheter i bruk av medisinteknisk utstyr?»

 

Marte: Punkter å ha med i dette kapittelet:

  • Hvordan lære om KI i veilederen?
    • Her i veilederen har vi valgt ut noen områder innenfor de mest sentrale kapitlene der det kan være relevant å benytte KI-assistanse, hvor du får konkrete eksempler. Du finner de også samlet her(?)
  • Genrerelle prinsipper på veien? 
    • PROMT: Det viktigste for å få god utnyttelse av KI er å vite litt om hvordan du kan stille spørsmål og ikke minst oppfølgingsspørsmål. På KI-språk en prompt. Jo mer presis og detaljert du er, jo mer treffende svar får du. (Et eksempel med en generell og en spesifikk promt?) MEN, ikke vær redd for å prøve deg frem.
    • TEMATIKK: Feks: Du er på tryggest grunn dersom du benytter KI på temaer du allerede kan mye om. Ellers er det vanskelig å vite om svarene er pålitelige og gode. 
    • KVALITETSSIKRING: Husk alltid å kvalitetssikre informasjonen du får, særlig dersom temaet er noe utenfor ditt kunnskapsområde.
  • KI-verktøy
    • Hvordan du rent praktisk kommer i gang, og noen konkrete generatorer. 
  • Målgruppeinndeling (som over - med nytte for den spesisfikke målgruppen). 

 

vgjsøkvnkfdnbkdfgnbkfdgnb

KI i kapitler

Ladidia 

Sist oppdatert 02.05.2025