Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Bruk kunstig intelligens (KI) for å forbedre opplæringen

Kunstig intelligens kan hjelpe oss med å spare tid i utviklingen av opplæringstiltak. Men hvordan gjør vi det?

Personer samarbeider foran en stort hode som skal illustrere Kunstig intelligens

Kunstig intelligens (KI) kan fungere som en støtte og sparringspartner for deg gjennom hele prosessen med å utvikle et opplæringstiltak. Vi ønsker å hjelpe deg på vei med hvordan du i praksis kan bruke KI for å strukturere, tilpasse og effektivisere arbeidet med Læringsdiamanten og alle relevante steg på veien mot et godt opplæringstiltak.

KI er forkortelsen for kunstig intelligens. AI er den engelske forkortelsen: artificial intelligence.

Konkrete råd til kursutviklere og pedagogiske rådgivere

  • Bruk KI til å utarbeide oversiktlige kursstrukturer og tydelige læringsløp.

  • Få hjelp til målgruppeanalyser og anbefalinger om læringsstrategier.

  • Bruk KI for å finne og evaluere effektive digitale læringsverktøy.

  • Få KI-genererte forslag til varierte evalueringsmetoder og analyser av resultater.

Eksempel på promt: «Hvordan kan jeg strukturere et kurs for best mulig deltakermotivasjon?»

Konkrete råd til fageksperter og undervisere

  • Bruk KI til å formulere praksisnære og målbare læringsmål.

  • Få hjelp til å strukturere komplekst fagstoff slik at det blir forståelig.

  • Bruk KI til å utvikle relevante oppgaver og refleksjonsspørsmål.

  • Bruk KI-verktøy for å tilpasse undervisningen til ulike deltakeres kompetansenivå.

Eksempel på promt: «Hvordan kan jeg gjøre undervisningen i akuttmedisin mer interaktiv og praksisnær?»

Konkrete råd til ledere og beslutningstakere

  • Bruk KI til å kartlegge kompetansebehov og identifisere eventuelle kompetansegap.

  • Få hjelp av KI til å evaluere kvalitet og effekt av eksisterende opplæringstiltak.

  • Bruk KI til å analysere fremtidige kompetansebehov og strategisk planlegging.

  • Bruk KI til å få innsikt i hvordan opplæringstiltak kan forbedre medarbeidertilfredshet og ytelse.

Eksempel på promt: «Hvordan kan vi identifisere kompetansegap innen digitalisering og legge en effektiv plan for å dekke dette?»

Konkrete råd til deltakere og ansatte

  • Bruk KI som personlig læringsassistent som anbefaler ressurser ut fra eget behov.

  • Få automatisk tilpasset oppfølging gjennom KI-drevne læringssystemer.

  • Bruk KI-baserte simuleringsverktøy for realistisk ferdighetstrening.

  • Motta umiddelbare og konstruktive tilbakemeldinger fra KI underveis i opplæringen.

Eksempel: «Hvordan kan jeg forbedre mine praktiske ferdigheter i bruk av medisinteknisk utstyr?»

Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon
Ansatte i Helse Sør-Øst kan finne sin Copilot ( KI hjelper) i nettleseren. Den ene orange pila peker på Copilot sitt ikon øverst til høyre. Klikker du på ikonet, åpnes chatte-vinduet.

Den andre orange pila peker på ditt profilbilde. Dette vises dersom du er innlogget i din M365-bruker. Du må være innlogget for at Copilot skal virke.

Den blå pila peker på chatte-vinduet. Her er det bare å skrive inn og spørre Copilot om alt mulig!

Copilot kan være en sparringspartner gjennom hele prosessen med å lage opplæring. 

Alt du trenger å gjøre, er å sette i gang. Lag gode promter, øv deg.

For oss som har brukt Copilot en stund, merker vi forbedringer. Den er mer presis på svarene, den kommer med gode forslag etter hvert svar den gir. Disse forslagene kan være gull verd, og hjelper deg videre.

Vi må bare innrømme at Copilot ofte er smart og gir oss tips om nye promt vi kan bruke for å øke presisjonen eller flytte perspektivet på det vi ønsker å vite.

Hvordan bruke tekst og innspill fra Copilot

  • Bruk det som et utgangspunkt og en hjelp.Gjør det til ditt.
  • Sjekk kildene.
  • Sjekk ekstra når du spør om ting som ikke er fagfeltet ditt.

 

Her ser du hva Copilot kan avslutte med når du har fått et svar på et spørsmål, Copilot tar deg videre

"Vil du at jeg skal hjelpe deg lage et konkret opplegg, f.eks. et case, en PowerPoint eller en samtaleguide? Jeg kan også hjelpe deg formulere en introduksjon som setter riktig tone. Hva slags opplæring er det snakk om?"

Logo
Klikk på Copilotlogoen øverst i Edge nettleser til høyre, og du får opp chattevidnuet.

Still følgende spørsmålet i chatte- eller meldingsvinduet til Copilot  "Hva er fordelene med å bruke kunstig intelligens"

Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon
Slik ser chattevinduet til Copilot ut

 

Er du fornøyd med svaret fra Copilot?

Hva om du inkludrer flere opplysinger i spørsmålet ditt, f.eks målgruppe og at det er opplæring du vil bruke KI til, hvilket svar får du da?

"Kan du si noen om fordelene ved å bruke KI til å utvikle læringstiltak til helsepersonell?"

For å få god nytte av KI øv, og spør flere ganger med ulike vinklinger.
 
En person som har på seg et plagg
Copilot har generert dette bildet etter en promt fra Mattias Jahr, pedagog ved Sørlandet sykehus: "Lag et selvportrett av deg selv som en intelligent,overivrig og ustyrlig unge".

Bildet ble brukt i det første kurset om KI i organisasjonsavdelingen.
 
 
Sist oppdatert 21.11.2025