Oppgavedeling kan gjennomføres mellom faglært og ufaglært personell, og bidrar til en bedre flyt og mer hensiktsmessig bruk av medarbeidernes kompetanse.
Helse Sør-Øst gjennomførte en digital spørreundersøkelse fra oktober til november 2022 for å samle informasjon om både pågående og planlagte prosjekter. Undersøkelsen ble sendt til 1960 ledere på nivå N4-5, bortsett fra ved Oslo Universitetssykehus (OUS) som allerede hadde utført en lignende undersøkelse tidligere.
Resultatene i spørreundersøkelsen indikerer at hovedmotivasjonene bak oppgavedeling var ønsket om en mer effektiv arbeidsflyt og bedre bruk av ansattes kompetanse. Helsefagarbeidere, helsesekretærer og sykepleiere var blant de mest representerte yrkesgruppene i oppgavedelingsprosjektene. Disse gruppene mottok ofte utvidede oppgaver og opplevde en økning i kompetansen. Kartleggingen avdekket videre at oppgavedelingsprosjekter involverte mange forskjellige yrkesgrupper, tilpasset lokale behov og med varierende grad av involvering fra medarbeidere, tillitsvalgte og verneombud. Selv om mange respondenter rapporterte at de innførte endringene var varige og hadde forbedret arbeidsflyten og bruken av ansattes kompetanse, rapporterte under halvparten at prosjektene hadde hatt en positiv effekt på arbeidsmiljøet og jobbtilfredsheten.
Rapporten presenterer en gjennomgang av oppgavedelingsprosjekter i regionale helseforetak fra perioden 2017 til 2022.
Tørn i KS ble igangsatt med det formål å bruke og videreutvikle kompetansen til medarbeiderene på en mer hensiktsmessig måte. Dette ble oppnådd bla. gjennom medarbeiderdeltagelse i læringsnettverk.
Helse Sør-Øst RHF bygget videre på denne strategien ved å innlemme forbedringsmetodikk i lærenettverk. Dette sikrer en systematisk tilnærming til planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak, med prosesskartlegginger som et sentralt verktøy.
I første pilot som gikk fra september 2023- mars 2024 hadde læringsnettverket 8 deltagende team fra ulike helseforetak og private ideelle sykehus.
Etter å ha mottatt positive tilbakemeldinger på Pilot 1 med læringsnettverk i oppgavedeling med forbedringsmetodikk, som ble avsluttet den 20. mars 2024, er en ny runde med læringsnettverk planlagt. Den første runden viste at prosjektene ble prioritert av de deltakende helseforetakene, og med aktiv støtte fra ledelsen var det lettere å implementere prosjektene på de respektive enhetene. Evalueringene fra første runde av læringsnettverket har vært svært positive og understreker nettverkets verdi for deltakerne. Det er planlagt en Pilot 2 læringsnettverk med oppstrat høten 2024.
Læringsnettverk: -en internasjonalt anerkjent metode for å implementere forbedringstiltak med støtte fra eksperter og erfaringsutveksling
Forbedringsmetodikk: -en allerede etablert metodikk og ressurs i regionen som er en systematisk måte å planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for å bedre kvaliteten på tjenestene (Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten)
Forbedringsguiden 2024.pdf (itryggehender24-7.no)
For deg som skal i gang med et forbedringsarbeid - Itryggehender (itryggehender24-7.no)
Nevrologisk avdeling, Sykehuset Østfold
Problemstilling:
Avdelingen opplever store rekrutteringsutfordringer og måtte stenge senger i november 2023. Det er derfor kritisk å forbedre arbeidsprosessene og implementere effektiv oppgavedeling. En utfordring er at helse- og omsorgsarbeidere (HFA) ofte kjenner pasientens funksjonsnivå best, men må rapportere til sykepleiere (SPL), som deretter bruker tid på å sende PLO-meldinger. Kan oppgavedeling til HFA forbedre denne prosessen og samarbeidet mellom SPL og HFA, og dermed redusere arbeidsbelastningen?
Mål:
Lærdom:
Veien videre:
Problemstilling:
Tiltak:
Lærdom:
Veien videre:
Sengepost A, Medisinsk avdeling, Kongsberg sykehus
Problemformulering:
Sykepleiere utfører oppgaven med å koble pasienter av og på intravenøs behandling.
Helsefagarbeidere varsler sykepleier når pasienten skal kobles av og på.
Konsekvens: Ventetid for pasienter og helsefagarbeidere, samt avbrytelser for sykepleiere som må avbryte andre oppgaver.
Hensikt:
Dele på denne arbeidsoppgaven for å oppnå bedre flyt i arbeidshverdagen og for å utnytte ressursene mer effektivt.
Mål:
Lærdom:
Veien Videre:
Medisinske senger, 3 etg., Ringerike sykehus
Bakgrunn: Når kun sykepleiere kan koble av/på, stelle og skylle PVK (perifert venekateter), oppstår følgende konsekvenser:
AGK 3, Oslo Universitetssykehus
Prosjekt: «Arbeidsflyt mellom sykepleier og postsekretær»
Problemstilling:
Hvordan kan vi optimalisere oppgavefordelingen mellom sykepleiere og postsekretærer på dagtid for å redusere antall telefonforstyrrelser og avbrytelser gjennom vakten?
Mål:
Lærdom:
Avdeling for traumatisk hjerneskade, Sunnaas sykehus HF
Nå situasjon:
Problemstilling: Manglende kommunikasjon og samarbeid om oppgaver i tverrfaglig team.
Mål:
Endringsideer og prioritering:
Læring og vider oppfølging:
Veien videre:
For å sikre en vellykket implementering, bør det opprettes en prosjektgruppe med representanter fra de ulike faggruppene. Regelmessige møter og tydelig kommunikasjon er avgjørende for å holde prosjektet på rett spor.
Prosjektet bør også ha støtte fra ledelsen for å sikre nødvendige ressurser og forankring i organisasjonen. Evaluering og justering av tiltakene skal skje fortløpende basert på tilbakemeldinger og erfaringer.
Prosjekter i kull 2 2024-2025:
Helseforetak |
Avdeling |
Tema |
Sykehuset Østfold |
Hjertemedisinsk avdeling, sengepost |
Oppgavedeling og reduksjon av tromboflebitt ved hjertemedisinsk avdeling. PVK fra spl til hfa. (Kanskje avgrenset til et medikament, Corderone) |
Vestre Viken HF, , Kongsberg sykehus |
Eiendom; Logistikk, drift |
Etablere portørtjeneste på Kongsberg sykehus, oppgavedeling fra spl til portør |
Vestre Viken HF, Ringerike sykehus |
Kirurgisk og ortopedisk sengetun |
Innleggelse av kateter på kvinner, oppgavedeling fra spl til helsefagarbeidere/hjelpepleiere |
Oslo universitetssykehus |
Avdeling for barnemedisin og transplantasjon, Barnemedisinsk poliklinkk og dagenhet (BTXP1) |
Vekt- og lengdemåling - oppgavedeling til foresatte og merkantil. BT fra spl til lege? |
Sykehuset Østfold |
Gastromedisinsk |
Endre pasientforløp fra døgn til dag, og oppgavedeling fra radiolog til spl. Sykepleiere sertifiseres til UL-veiledet innleggelse av ascitesdren |
Sykehuset i Telemark |
Kirurgen 3 |
Oppgavedeling på service- og logistikkoppgaver, fra spl/hfa til servicemedarbeider |
Sykehuset i Telemark |
Akuttmottaket - Skadepoliklinikk |
Rask triage av pasienter på venterom, utført av helsesekretær, hfa eller spl |
Sørlandet Sykehus |
Med.bio |
Oppgavedeling på utpakker fra bioingeniør til helsesekretær |
Oslo universitetssykehus |
Kirurgisk barnepost 3 |
Vi ønsker å redusere ventetiden for pasient og helsepersonell på innkomstadagen, for barn som skal opereres for AIS |
Akershus universitetssykehus |
Barne- og ungdomsklinikken – Avdeling barn og unge |
Legemiddelhåndtering for helsefagarbeidere (HFA administrere utvalgte medisiner) |
Diakonhjemmet sykehus |
Kirurgisk sengepost |
Pleiere bruker for mye tid på lete etter ganghjelpemidler |
Sykehuset Innlandet |
Lhmr Medisin 11 A |
Arbeidsflyt i sengepost, dokumentasjon innkomst, PLO og overflytting (spl til hfa) |
Sykehuset i Vestfold |
Hjerte- og nyrepost Geriatrisk Hjertepoliklinikk |
Overføre adm.oppgaver fra ANS-spl til koordinerende helsesekretær |
Akershus universitetssykehus |
Facilities management divisjonen ved logistikkavdelingen |
Oppgavedeling fra sykepleier til portør (pasientnære oppgaver) |
Sunnaas Sykehus |
Avdeling for ryggmargskade |
Fjerne planlagte hull i turnus |
Erfaringer og resultater fra spørreundersøkelsen viser at mange ledere i helsevesenet ikke har tilstrekkelig innsikt i innholdet av de forskjellige yrkesfagutdanningene rettet mot helsesektoren. For å adressere dette behovet, er det satt sammen en oversikt over lenker til relevante yrkesfaglige utdanninger. Disse lenkene, som fører direkte til utdanning.no, tilbyr informasjon om forskjellige studieprogram. Dette kan hjelpe ledere med å identifisere og utnytte den faglige kunnskapen og kompetansen som finnes i deres team. Ved å forstå hvilken utdanning de ansatte har, kan ledere bedre tilrettelegge for effektiv oppgavefordeling og videreutvikling av personalet.
Prosjektleder for Tørn og oppgavedeling i Helse Sør-øst