Rutiner ved ordre

Regler for ordre/avrop

Helseforetakene (HF) og regionale forsyningssenter (FS) avroper på ordre til leverandør på avtaleartikler.

Ordre, ordresvar og faktura skal skje ved hjelp av elektronisk meldingsutveksling iht. gjeldende elektronisk samhandlingsavtale med helseregionene, dersom ikke annet er avtalt særskilt med leverandør.

Ordrebekreftelsen skal som et minimum inneholde bekreftelse på ordren sendt fra HF eller FS med samme meldingskrav tilbake og den skal inneholde forventet leveringsdato for eventuelt restnoterte varer. 

Forsinkelse i levering av varer

Alle forsinkelser skal meldes umiddelbart til den som har lagt inn ordre fra FS eller HF. Dette gjelder også når leverandøren er kjent med hendelser som potensielt kan medføre fremtidige leveringsproblemer.

Informasjonen skal inneholde årsak til avvik, hvilke tiltak som gjøres, forventet leveringstidspunkt og kvantum pr. artikkel.

Forsinkelse i levering av legemidler til HSØ FS

Leverandør skal ved forsinket eller manglende levering umiddelbart skriftlig varsle HSØ FS, Direktoratet for medisinske produkter (DMP) og avtaleforvalter 

Hasteordre 

Ved behov for hasteleveranse raskere enn ordinær leveringsplan, skal 
leverandør kunne respondere samme dag innenfor ordinær åpningstid og 
sende varer på raskeste aktuelle måte iht. avtale med kunden.

«Skaffevare» via HSØ FS

Artikkel som er definert som «skaffevare» er en artikkel som bestilles til 
en særskilt kunde på et helseforetak som ikke lagerføres på FS.

Steril «SUL-vare» ved HSØ FS

Artikkel som er definert som «SUL-vare» (Steril vare uten 3 lagsoriginalpakning), er en artikkel som bestilles separat fra øvrige bestillinger
av sterile varer til FS til leverandør.

HSØ FS vil sende separate ordre på «skaffevarer» / «SUL-varer».

Sist oppdatert 07.01.2025