Helsekompetanse på individnivå
Helsekompetanse på individnivå er personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Det gjelder både beslutninger knyttet til livsstilsvalg, sykdomsforebyggende tiltak, egenmestring av sykdom og bruk av helse og omsorgstjenesten (Helsedirektoratet, 2021).
Helsekompetanse er viktig for å kunne håndtere egen helse og ta informerte valg. Dette kan inkludere lese- og skriveferdigheter for å forstå og bruke helseinformasjon.
Økt helsekompetanse gir pasienter og pårørende mulighet til dialog med helsepersonell og ferdigheter i å navigere helsetjenester, inkludert digitale tjenester. Det innebærer også evnen til kritisk vurdering av helseinformasjon og forståelse av hva som påvirker helsen (Nutbeam, 2000, Helse- og omsorgsdepartementet, 2019).
Styrket helsekompetanse kan bidra til å
- gi den enkelte mulighet til å ta gode helsefremmende og
sykdomsforebyggende valg - fremme egenmestring
- øke pasientinvolvering
- bedre etterlevelse av medisinering
- bedre etterlevelse av helsehjelp
- forebygge mulig tilbakefall eller følgesykdommer
- fremme pasienttilfredshet
Helsekompetanse på systemnivå
Helsekompetanse på systemnivå handler om å legge til rette for en helsekompetansevennlig helsetjeneste.
En helsekompetansevennlig helsetjeneste handler om de tilpasninger som helsetjenestene gjør for å forenkle pasienters og befolkningens muligheter til å navigere, forstå og bruke informasjonen og tjenestene (Brach et al., 2012, Brach, 2017).
Helsetjenesten må ta hensyn til pasienters og pårørendes helsekompetanse i utviklingen av organisasjon og tjenester. Dette innebærer tilpasninger som gjør det enklere å navigere, forstå og bruke informasjon og tjenester. Helsetjenesten tilpasser seg ulike nivåer av helsekompetanse gjennom å øke ansattes kompetanse og integrere helsekompetanse i virksomhetsstyring.
Den nasjonale strategien for økt helsekompetanse understreker viktigheten av å integrere helsekompetanse i organisering, planlegging, evaluering, pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring (Helse – og omsorgsdepartementet, 2019).
Gevinsten av styrket helsekompetanse for helsetjenestene er at de
- blir mer virkningsfulle
- styrker pasientsikkerheten og øker kvaliteten
- reduserer sannsynlighet for feilbehandling
- reduserer sykehusinnleggelser
- reduserer sosial ulikhet i helse
- utnytter ressursene på en god måte
- blir mer bærekraftig
- blir mer likeverdige
