Hvordan kan ledere bidra til økt helsekompetanse?
Kartlegging viser at det er manglende systematikk i arbeidet med helsekompetanse i tjenestene.
For å yte likeverdige og bærekraftige helsetjenester, er det behov for at ledelsen tar ansvar for at helsekompetanse integreres i organisering, planlegging, evaluering og arbeid med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring i helse og omsorgstjenesten. Dette bør sees i sammenheng med kvalitets- og endringsledelse.
- Lederopplæring skal styrke lederes forståelse for gevinster av helsekompetanse
-
Ledelsen sørger for at tiltak for å styrke helsekompetanse inngår i strategier og planer
-
Opplæring av ledere om helsekompetanse-vennlige helsetjenester bør inngå i lederopplæring på regionalt og lokalt nivå
-
Ledelsen sørger for at retningslinjer for pasient- og pårørendeopplæring tas i bruk
Video: Fagdirektør ved Sørlandet sykehus, Susanne Hernes, snakker om hvordan hun vektlegger den nye retningslinjen og hva gevinstene er. Astrid fra brukerutvalget ved Sørlandet sykehus fremhever også betydningen av å få delta i arbeidet med denne viktige retningslinjen. Helene Morvik leder av Kompetanseenhet for pasient- og pårørendeopplæring leder samtalen.