Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Tilpasset helsekommunikasjon en forutsetning

Skal vi oppnå økt helsekompetanse må pasienter og pårørende forstå informasjonen og opplæringen vi gir.

 

Helsepersonells kompetanse i helsekommunikasjon er en viktig forutsetning for at pasienter og pårørende kan forstå og bruke helseinformasjon, noe som bidrar til økt helsekompetanse, mestring og at flere kan ta informerte valg om egen helse​.

  • Sykehusene sørger for at ansatte har nødvendig kunnskap og ferdigheter i helsekommunikasjon.

    Metoder som anbefales er samvalg, motiverende intervju og andre kurs i klinisk kommunikasjon.

  • Helsepersonell benytter kommunikasjons-metoden Teach Back

  • Sykehusene øker ansattes kompetanse om kultursensitiv kommunikasjon og bruk av tolk

  • Sykehusene sørger for at ansatte har nødvendig kunnskap og ferdigheter og får tilpasset informasjon og opplæring.

  • Metoder kan være helse-pedagogiske tilbud, regionale kompetansekrav i pasient- og pårørendeopplæring.

Hør hva  brukerrepresentant Astrid Svendsen, som er blind, fra brukerrådet i Sørlandet sykehus sier om tilpasset helseinformasjon.

Sist oppdatert 10.10.2025