– Bruk nettsidene til å forberede deg

– En velinformert pasient opplever større trygghet og mestring. Bruk nettsidene til sykehuset for å forberede deg før du skal til behandling, oppfordrer sykehuslege.

Publisert 16.01.2017

​Alle landets sykehus fikk i løpet av 2016 nye nettsider. Der er det nå enkelt å finne informasjon om hva som skjer før, under og etter behandling.

– Når sykdom rammer, er informasjonsbehovet stort. Målet er derfor at nettsidene til sykehusene skal hjelpe hjelper pasienter og pårørende i en sårbar del av livet. En velinformert pasient opplever større mestring og trygghet. Det er en fordel både for oss og for pasienten, sier Beate Sørslett, medisinsk direktør ved Nordlandssykehuset.

En kvinne med langt hår

Enkelt og forståelig

Sykehuslegen er en av mange fagfolk som har bidratt med å beskrive behandlinger som deles mellom sykehusene.

– Vi har lagt vekt på at språket skal være enkelt og lett å forstå for pasientene. De kompliserte medisinske faguttrykkene har vi styrt unna, understreker hun.

Flere behandlinger kommer

Fremover vil både hun og andre fagfolk jobbe for å få på plass enda flere behandlingsbeskrivelser på sykehusenes nettsider. Om du ikke finner en behandling beskrevet på nettsidene, betyr det altså ikke at sykehuset ikke tilbyr den.

Er det en behandlingsbeskrivelse du savner? Send gjerne en e-post til vår nettansvarlig, så hjelper du oss med å prioritere hvilke behandlinger vi skal beskrive først.

Her finner du en oversikt over alle våre behandlingsbeskrivelser