Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no

99,99 prosent stabil drift

For tredje året på rad kan Sykehuspartner vise til 99,99 prosent sikker og stabil drift. – De ansatte i Sykehuspartner HF gjør en meget god jobb, og deres innsats er avgjørende for at sykehusene skal yte god pasientbehandling, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Terje Rootwelt.

Publisert 09.02.2024
Sist oppdatert 27.02.2025
Øystein Flobak og Lukas Johnson i Sykehuspartner
Øystein Flobak og Lukas Johnson er operativt ansvarlige ved driftssentralen på Skøyen.
Portrettbilde av Terje Rootwelt
Terje Rootwelt

Helseforetakene i Helse Sør-Øst har store forventninger til Sykehuspartner, og det er stilt strenge krav til sikker og stabil drift. Målkravet er satt til 99,95 prosent, men de ansatte i Sykehuspartner leverer en enda bedre tjeneste. Tre år på rad har Sykehuspartner HF levert 99,99 prosent. 

– Det kan få store konsekvenser for sykehusene hvis IKT-systemene ikke fungerer. Derfor er sikker og stabil drift helt avgjørende. Tallene til Sykehuspartner viser at vi kan stole på dem, og de bidrar til å skape trygghet for ansatte og pasienter på sykehusene, sier Rootwelt. 

De siste fem årene har Sykehuspartner jobbet systematisk med rotårsaksanalyser når det har oppstått uønskede driftshendelser.
– Vi har innarbeidet en kultur der vi ikke bare løser symptomene, men jobber med å identifisere og løse årsaken til feilen, sier Olav Storli Ulvund, direktør for IKT-tjenester i Sykehuspartner HF. 

Vi må tette hullet i båten, ikke bare øse når den lekker
Olav Storli Ulvund, direktør for IKT-tjenester i Sykehuspartner HF


Slik har Sykehuspartner fått et stadig synkende antall kritiske hendelser de siste årene. 
– Vi må tette hullet i båten, ikke bare øse når den lekker, sier Ulvund. 

Portrettbilde av Olav Storli Ulvund
Olav Storli Ulvund

Sykehuspartner har også hatt mye fokus på grundige forberedelser i forkant av endringer. På den måten kan de ansatte forebygge eventuelle uønskede driftshendelser som ofte kan oppstå ved innføring av nye løsninger.  

– Høy oppetid skyldes også at vi har rundt 50 vaktlag som stiller opp til alle døgnets tider ved driftsproblemer. Vi er raske til å få IKT-systemene opp hvis de faller ut, og dette får vi gode tilbakemeldinger på fra helseforetakene, sier Ulvund.  

Han mener at det absolutt viktigste er at kundene er fornøyde med Sykehuspartner.
– Det gir de også klart uttrykk for både gjennom kundetilfredshetsmålinger og gjennom møtene vi har med toppledelsen ved helseforetakene, sier Ulvund.