Arbeidet med kunst til nytt sykehus i Drammen er godt i gang

Prosjektleder for kunstutvalget har i løpet av de siste ukene besøkt flere av kunstnerne på deres verksteder, hvor de er godt i gang med arbeidet for kunst til nytt sykehus.

Publisert 22.11.2021
Sist oppdatert 13.06.2022
En gruppe mennesker som står rundt et bord med en bærbar datamaskin

Kunstnerne viste frem status i arbeidet med å studere hva som er mulig på de konkrete stedene i glassgata og å finne frem til et uttrykk. I denne fasen er det også viktig å kartlegge hvilke konsekvenser de kommende kunstverkene vil kunne få for gulv, vegger og andre forhold.

– Det er viktig å tilpasse omgivelsene og stedet til ideen, men også se hva som ikke er mulig. Denne fasen er en spennende prosess hvor målet er å gi kunsten et godt rom, sier prosjektleder Anne Beate Hovind.

Ideene fra kunstnerne skal presenteres for kunstutvalget over jul.

Buskov dobbel.png

Marie Buskov viser frem sine foreløpige ideer om kunsten hun skal lage til stillesonen i nytt sykehus. Dette området skal være for mennesker som har behov for ro og komplentasjon på sykehuset. Foto: Anne Beate Hovind

Apichaya dobbel.png

Apichaya Wanthiang​ viser sine foreløpige tanker om veggmaleriet hun skal produsere. Veggmaleriet skal dekke en hel vegg i kafé- og kantineområdet i nytt sykehus. Foto: Anne Beate Hovind