Et grundig detektivarbeid

Hva er det som feiler pasienten? Hvorfor blir han dårligere?Nå har Sykehuset Østfold opprettet enheten Complex Patient Unit, hvor spesialister sammen kan løse medisinske mysterier.

Publisert 07.06.2023
Sist oppdatert 21.08.2023
En gruppe mennesker som poserer for et bilde
F.v. Seksjonsleder Romy Christensen, døgnområde 11, overlege Saad Aballi, Complex Patient Unit, overlege Peter Holm, avdeling for anestesileger, sykepleier Elise Fiskvik Bye døgnområde 11, overlege David Krohn, nyremedisinsk avdeling, overlege Eirik Tjønnfjord, akuttmedisinsk avdeling og overlege Frode Jordal, kreftavdelingen.

Feberen stiger. En rekke prøver er tatt, pasienten har vært gjennom mange undersøkelser. Men det er ikke mulig å stille en diagnose. Her trengs et grundig medisinsk detektivarbeid, og overlege Saad Aballi samler et team med ulike spesialister. Sammen skal de klare å finne årsaken og den rette behandlingen.

• Det kan være behov for en overlege fra hjerte, lunge eller kreft. Eller en hematolog, revmatolog eller en overlege fra øre-nese-hals.  Her er det viktig å hente inn de riktige spesialistene, sier Aballi.

Les mer på nettsiden til sykehuset Østfold