Få infeksjoner ved sykehuset

Det er få pasienter som får infeksjon ved Sykehuset Telemark. Ved siste måling var det 2,9 prosent av pasientene som hadde påvist en infeksjon, og det tallet er rekordlavt. – Dette er en meget gledelig utvikling, sier fagdirektør Halfrid Waage.

Publisert 06.04.2018
En gruppe kvinner iført hvite labfrakker og smilende

Det er andre gang på rad at Sykehuset Telemark kan vise til svært gode resultater. – Målsettingen ved sykehuset er tre prosent, og det samme målet har Helse Sør-Øst. Det er noen som har ment at dette er alt for optimistisk, men vi har vist at det er mulig, sier Waage.

Hun tror de gode resultatene kommer av systematisk og bevisst arbeid over lang tid. – Dette er et område vi har jobbet mye med og som mange er opptatt av, sier Waage. Hun tror også at utbruddet av motstandsdyktige tarmbakterier (vankomycinresistente enterokokker) ved sykehuset har bidratt til ekstra påpasselighet.

Les hele saken på Sykehuset Telemarks nettside