Flere pasienter følges opp uten at de må møte fysisk til time

Nå kan flere pasienter ved Sykehuset Telemark følges opp uten å møte til time på poliklinikken. Den digitale avstandsoppfølgingen "Airview" endrer praksis for en del av behandlingene på poliklinikkene.

Publisert 05.05.2023
Sist oppdatert 21.08.2023
Fem ansatte fotografert utenfor sykehus
Lungesykepleier Anita Lindgren, prosjektleder Hege Marie Fjeld Snoek, ØNH-sykepleier Heidi Strømdal, hovedadministrator Marius Fornes og administrator Marte Hordnes.

Lungepoliklinikken og Øre-nese-hals (ØNH) poliklinikken ved sykehuset Telemark har tatt i bruk hjemmemonitorering av ventilerte pasienter. En digital avstandsoppfølging av pasienter som bruker CPAP/BIPAP  som endrer praksis for en del av dagens behandling på poliklinikkene.

• Dette er en skyløsning for avstandsoppfølging av pasienter som får behandling ved ØNH-​ og lungepoliklinikken. Et tilbud til pasienter som får søvnbehandling eller har respirasjonssvikt. De trenger ikke lenger reise, ta fri fra jobb eller bruke sårt trengte krefter på transport til sykehuset for kontroll og oppfølging, forklarer Maria Forberg, seksjonsleder ved Medisinsk hjemmebehandling. Det er ​Medisinsk hjemmebehandling som har jobbet frem prosjektet  sammen med seksjon for Lungemedisin og  ØNH.

Les mer på nettsiden til sykehuset Telemark