Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Forbedringspriser 2025

De gjør helsetjenesten enda bedre

Årets forbedringspriser går til Akershus universitetssykehus, Sykehuset Telemark og Sykehuset i Vestfold. Vi gratulerer!

Publisert 15.09.2025
Sist oppdatert 26.09.2025
En gruppe kvinner som holder blomster
Kamilla Solvang (t.v), Thea Anseth og Helen Kvalheim med årets forbedringspris. Aba Sarr i arbeidsgruppen var ikke tilstede da bildet ble tatt. FOTO: Catapult Film

Hvert år deler Helse Sør-Øst RHF ut forbedringspriser til fagmiljøer, grupper eller enkeltpersoner som har forbedret pasientsikkerheten og kvaliteten i sykehus over tid. Det deles ut tre priser: Én på 100 000 kroner og to på 50 000 kroner.

Pårørende som ressurs

I år får Hematologisk avdeling ved Akershus universitetssykehus hovedprisen på 100 000 kroner for sitt arbeid med pårørende som en ressurs.

Avdelingen har jobbet systematisk med samarbeid mellom helsepersonell og pårørende. Resultatene er svært gode: Pårørende føler seg bedre sett, hørt og informert. God involvering av pårørende har gitt hele 70 prosent færre henvendelser til helsepersonell.

De to andre prisene går til BUP Grenland Sør ved Sykehuset Telemark og Akuttsenteret ved Sykehuset i Vestfold, som får 50 000 kroner hver.

Organiserer seg til bedre kvalitet

BUP Grenland Sør ved Sykehuset Telemark får pris for sitt pasientforløp der lege og sykepleier samarbeider i team om behandling av barn og unge med ADHD. Gjennom oppgavedeling har sykepleier fått større ansvar for konsultasjoner og medikamentell oppfølging. Dette frigjør tid for legene, pasientene er mer tilfredse, og ventetidene er kortere.

Akuttsenteret ved Sykehuset i Vestfold får pris for prosjektet Trygg venting. Akuttsenteret har etablert en tverrfaglig gruppe med fast bemanning av triagerende sykepleier, akuttmedisinere i akuttmottaket og helsesekretær. Denne organiseringen med tilhørende oppgaver har ført til at pasientene får raskere hjelp og risikoen for alvorlige hendelser er redusert.

Imponerende arbeid

– Årets vinnere er strålende eksempler på hvordan nytenking lokalt løser konkrete utfordringer og øker kvaliteten i arbeidet med pasientsikkerhet. Alle har stor overføringsverdi som andre kan dra nytte av og dokumentert effekt. Vi gratulerer og gleder oss til å følge med på arbeidet videre, sier fagdirektør Ulrich Spreng i Helse Sør-Øst RHF.

En mann i dress
Fagdirektør Ulrich Spreng er imponert over prisvinnerne.

 

Prisene er en del av pasientsikkerhetsuka 2025. På åpningsarrangementet deler fagfolk erfaringer og initiativer. Hvert helseforetak og sykehus har i tillegg lokale aktiviteter. 

– Det er mange dyktige og engasjerte folk med gode ideer på sykehusene i regionen vår. Kort vei fra idé til utprøving og evaluering er alfa og omega, og vi er imponert over viljen til å ta tak i utfordringer og evnen til gjennomføring, sier Spreng.

Se innleggene fra åpningsarranementet

Hematologisk avdeling: Pårørende som ressurs  

Når alvorlig sykdom rammer, påvirker det ikke bare pasienten. Også de pårørende kan oppleve krise. Avdelingen ønsket å gi bedre støtte til pårørende og styrke pasientforløpet. Pårørende kan være en viktig ressurs, og dette forbedringsarbeidet viser hvordan.

Arbeidet tar utgangspunkt i en klagesak fra pårørende. Avdelingen har jobbet systematisk med samarbeid mellom helsepersonell og pårørende. Pårørendesamarbeid ble dokumentert i legejournal, sykepleienotat og behandlingsplan. Det ble også lagt til som et eget punkt på den digitale pasientsikkerhetstavlen, og ble tatt opp på det daglige tavlemøtet.

Systematisk kartlegging og involvering av pårørende har gitt gode resultater:

  • Pårørende opplever i større grad å bli sett, hørt og informert.
  • Antall henvendelser til helsepersonell ble redusert med 70 prosent.


Metoden kan brukes flere steder og gir bedre kvalitet og trygghet for både pasient og pårørende.

BUP Grenland: Involvering av sykepleier i team med overlege for oppfølging av medikamentell behandling for ADHD

Når ADHD oppdages og behandles tidlig, er det enklere å forebygge problemer med skole, jobb og relasjoner. Dette forbedringsarbeidet viser hvordan oppgavedeling kan frigjøre kapasitet hos leger, redusere ventetider og gi mer fornøyde pasienter.

Mangel på barne- og ungdomspsykiatere er i dag en flaskehals i utredning og behandling av barn og unge med ADHD. For å møte dette, har BUP Grenland Sør utviklet pasientforløp der lege og sykepleier samarbeider i team. Målet var bedre kvalitet og likeverdig behandling gjennom at ADHD-sykepleier tok en større rolle i medikamentell oppfølging.

Resultater av oppgavedelingen:

  • Sykepleier gjennomførte 75 prosent av konsultasjonene som tidligere ble gjort av overlege. Dette har frigjort legeressurser.
  • Ventetiden ble redusert med 17 prosent.
  • Brukerundersøkelser viste klart høyere pasienttilfredshet.


Forbedringsarbeidet viser at oppgavedeling kan redusere ventetid, utnytte ressursene bedre og skape bedre opplevelser for pasientene.

Akuttsenteret: Trygg venting

Lang ventetid i akuttmottak med forsinket vurdering og behandling er ikke bare frustrerende for pasienten. Det kan føre til mer alvorlig sykdomsforløp.

Tidligere kunne det skje at alvorlig syke pasienter ble sittende i timevis uten tilsyn. Akuttsenteret har nå etablert fast, tverrfaglig bemanning og innført faste rutiner og oppgaver. En triagerende sykepleier og akuttmedisinere vurderer alle pasienter på venterommet på dagtid, uavhengig av pasientens fagtilhørighet. Helsesekretær registrerer pasienten i Flyttavla straks etter telefonvarsling eller oppmøte.

Denne organiseringen har:
- redusert tid fra ankomst til første triage
- redusert tid fra ankomst til første legerespons

Forbedringsarbeidet viser at systematisk arbeid med struktur og bemanning gir raskere hjelp og reduserer risikoen for alvorlige hendelser.