Former fremtidens prehospitale tjenester

Vi blir flere, vi bor spredt - og forventer god hjelp når det haster. Et nytt prosjekt skal binde den akuttmedisinske kjeden enda tettere sammen.

Publisert 08.05.2025
En person med bagasje i et fly
De preshospitale tjenestene har mye til felles, og bedre samkjøring vil gi flere fordeler.

Vi blir flere, vi blir eldre – og vi bor spredt. Samtidig gir medisinsk utvikling og ny teknologi nye muligheter for behandling utenfor sykehuset. Dette stiller høye krav til dem som jobber i prehospitale tjenester som ambulanse, luftambulanse, pasientreiser og AMK-sentraler. 

Fagfelt i utvikling

For å møte framtidens behov har Helse Sør-Øst startet et treårig innføringsprosjekt, Prehospital fellestjeneste. Målet er å etablere en fellestjeneste som utvikler og styrker den akuttmedisinske kjeden. 

Tjenestene bruker ofte samme utstyr, datasystemer og prosedyrer. De har også behov for mye av den samme kompetansen. En felles prehospital funksjon kan fremme faglig utvikling og samarbeid, redusere dobbeltarbeid og gi mer effektiv bruk av ressurser. 

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Prosjektgruppen har lang erfaring fra prehospitalt arbeid. Fra venstre: Merete Storli Tveit (prosjektleder), Torbjørn Lia og Emilie Nordstrøm.

Innføringsprosjektet varer i tre år og skal evalueres før permanent organisering blir bestemt.

Tre personer med lang erfaring fra prehospitale tjenester er ansatt på fulltid i prosjektet. I tillegg bidrar hvert helseforetak i regionen med en 50 prosent stilling, og flere samarbeidspartnere fra relevante fagmiljøer er involvert. 

Bred involvering er viktig

Styringsgruppen består av klinikkledere fra helseforetakene med prehospitale tjenester, en representant for Akershus universitetssykehus, konserntillitsvalgte, konsernverneombud og en representant fra regionalt brukerutvalg.  

– Nøkkelen til suksess er bred involvering fra fagmiljøene og god styring av delprosjektene. Mange er engasjert i tjenesten og dette prosjektet, og det setter vi stor pris på. Vi har et godt utgangspunkt for å jobbe frem gode løsninger sammen, sier prosjektleder Merete Storli Tveit. 

I løpet av de neste tre årene skal det gjennomføres delprosjekter for en mer standardisert, sammenhengende og velfungerende akuttmedisinsk kjede. 

 

  • Fremme samhandling: Legge til rette for at helseforetakene kan samarbeide godt i den akuttmedisinske kjeden og med fagmiljøer i både kommune og spesialisthelsetjenesten. 
  • Styrke datagrunnlaget: Bidra til et solid datagrunnlag for virksomhetsstyring og analyser. 
  • Støtte satsninger: Støtte felles satsninger innen teknologi og IKT-løsninger. 
  • Bidra til standardisering: Legge til rette for standardisering av prosedyrer, retningslinjer og arbeidsprosesser i de prehospitale tjenestene. 
  • Understøtte samarbeid: Støtte samarbeid mellom helseregionene om felles faglige retningslinjer for ambulansetjenesten   
  • Spre informasjon: Bidra til å spre informasjon om lokale initiativer som kan overføres til andre og frigjøre kapasitet for helseforetakene. 
  • Utveksle erfaring: Formidle gode lokale prosjekter og tiltak, og legge til rette for erfaringsdeling etter uønskede hendelser.

Styrker tjenesten

Standardiserte prosedyrer bidrar til likeverdige helsetjenester og reduserer uønsket variasjon. Det er også et godt grunnlag for kvalitetsarbeid og forskning.  

Dette er i tråd med føringene i Regional prehospital utviklingsplan i Helse Sør Øst for 2018-2025, der det anbefales at slike tiltak gjennomføres i regionale prosjekter, ledet av en felles funksjon.

En mann i dress
Ulrich Spreng, fagdirektør


– Når noen blir akutt syke eller skadet, skal de få like god hjelp - uansett hvor de bor, sier Ulrich Spreng, fagdirektør i Helse Sør-Øst RHF. 

Han viser til at akuttmedisinske tjenester er et krevende fagfelt i rivende utvikling. Det er behov for et større samarbeid og samhandling på tvers av regionen.  

– Vi ønsker at tjenestene i vår region har oppdatert kompetanse og teknologi, og handler på et felles grunnlag. Dette prosjektet skal bidra til en styrket og enhetlig tjeneste, sier Spreng.

Om prehospitale tjenester

Prehospitale tjenester består av flere virksomheter:

Pasientreiser: Seks kontorer administrerer over 4 millioner pasientreiser per år. 60 prosent av reisene er spesielt tilrettelagt for pasientenes medisinske behov. 

Akuttmedisinsk koordineringssentral (AMK): Fem sentraler tar imot nødmeldinger, varsler og bestiller ambulanser. 

Ambulansetjenesten: Syv tjenester med totalt 218 bemannede ambulanser som rykker ut til akutte hendelser, elektive transporter og tilbakeføringsoppdrag. Spesialressurser for intensivtransport, smittepasienter, CBRNe og andre mobile beredskapsenheter er del av tjenestene. 

Luftambulansetjenesten: Helseforetakene bemanner og har medisinsk ansvar for ambulansehelikopter, ambulansefly og legebiler. Ansvarlig for fly-operativ og medisinsk koordinering av ambulanseflyene i samarbeid med AMK.