Grønn kjemi i Helse Sør-Øst

Grønn kjemi er det regionale samarbeidet for trygg kjemikaliehåndtering ved sykehusene. Her finner du informasjon om samarbeidet og lister over kjemikalier som skal begrenses eller fases ut innen 2020.

Publisert 07.11.2016

​Restriksjonslisten ble godkjent av HMS-ledermøtet i Helse Sør-Øst 14. oktober i år. Sykehuspartner skal nå teste bruken av restriksjonslisten før den tas i bruk ved samtlige helseforetak. Grønn kjemi vil gjennomføre opplæring lokalt ut året.

Kjemikalieprogrammet til Helse Sør-Øst

- For sykehus er det særlig viktig å substituere farlige kjemikalier i produkter som er invasive, kommer i kontakt med pasienter, eller stoffer som er potensielt farlige for personene som jobber med dem, sier Trude Ertresvåg, spesialrådgiver miljø i Sykehuspartner.

Les saken på Sykehuspartner sine sider.