Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no

Helseforetakene forbereder seg på ny utdanningsmodell for leger i spesialisering

Utdanning av helsepersonell er en av hovedoppgavene til helseforetakene. Fra høsten 2017 iverksettes den største reformen for legenes spesialistutdanning i nyere tid.

Publisert 28.04.2017
Sist oppdatert 27.02.2025

​- Dette er en kvalitets- og ansvarsreform med store endringer knyttet til innhold og oppgaver i utdanningen, samt endringer i ansvar og roller, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Cathrine M. Lofthus.

Torsdag 27. april orienterte hun styret om arbeidet med innføring av ny modell for spesialistutdanning i Helse Sør-Øst, med særlig vekt på del 1 av utdanningen.

Organiseringen og ansvaret for spesialistutdanningen for leger har vært uendret i mange år, selv om det har vært store organisatoriske endringer i helsetjenesten. Hensikten med den nye modellen er at utdanningen skal innrettes mot fremtidens utfordringer, endringer i pasient- og legerollen og reformene i helsetjenesten. Ordningen tar utgangspunkt i at spesialiseringen i første rekke skjer gjennom praksis i sykehusene. I den nye modellen har det enkelte helseforetak fått større ansvar for utdanningen og må planlegge hele utdanningsløpet for hver spesialitet. Helseforetakene og sykehusene er derfor godt i gang med å etablere utdanningsplaner for del 1, styrke kompetansen innen veiledning og supervisjon og sørge for at det settes av tid til læringsaktivitetene. Det nye IKT-systemet for oppfølging av utdannings- og kompetanseplanene for hver lege i spesialisering i del 1 er også snart klart til å tas i bruk.

Spesialitetsutdanningen vil bestå av tre deler: Del 1 erstatter dagens turnustjeneste, del 2 har felles plattformer innen indremedisin og kirurgi og del 3 er unik for hver spesialitet. I den nye modellen fastsettes læringsmål som legene skal oppnå. I løpet av de første 12 månedene i sykehus skal hver lege i spesialisering i del 1 oppnå 38 kliniske læringsmål (16 læringsmål i tillegg for de som har psykiatri) og 24 læringsmål innen de nye felles kompetansemodulene. Felles kompetansemoduler skal blant annet gi breddekompetanse innen etikk, kommunikasjon, pasient- og brukermedvirkning, kvalitet og pasientsikkerhet, mens de kliniske læringsmålene blant annet omfatter utredning, diagnostisering, behandling og oppfølging.

Det er på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet at helseregionene innfører en ny modell for spesialistutdanning for leger. De fire helseregionene har etablert et samarbeidsprosjekt som involverer en rekke sentrale aktører. Helse Sør-Øst RHF leder og koordinerer dette arbeidet. Administrerende direktør er tilfreds med at det tverregionale arbeidet er i henhold til plan og at prosjektledelsen sammen med Regionalt utdanningssenter bidrar til å støtte sykehusenes arbeid med oppstart av del 1 av ny spesialistutdanning.

Les mer om orienteringen til styret i Helse Sør-Øst RHF