Mer fornøyde pasienter med persontilpasset narkosesøvn

Ved Oslo universitetssykehus vil de måle elektrisk hjerneaktivitet for å gi riktige medisindoser ved narkose. Målet er også å redusere liggetider og medikamentkostnader.

Publisert 03.05.2023
Sist oppdatert 21.08.2023
En mann og en kvinne som holder en plakett
Persontilpasset anestesi ved prosjektleder Ivan Jonassen Rimstad, Akuttklinikken, er en av årets vinnere av innovasjonskonkurransen ved innovasjonsenheten i Teknologi- og innovasjonsklinikken ved OUS. Her sammen med Anne Gjerde Bøen, seksjonsleder.

Ved å innføre strukturert registrering og monitorering av elektrisk hjerneaktivitet kan vi gi bedre tilpasset anestesi. Vi tror det vil føre til mer fornøyde pasienter og økt tilfredshet blant personalet. Dette kan også redusere liggetider og medikamentkostnader.

To medisintyper kombinert gir narkose: sovemedisin og smertestillende morfinstoffer. Medisinene virker på nervene og hjernen. Anestesilegens jobb er å sørge for at dosen er riktig og at pasienten er i narkosesøvn når kirurgen opererer.

Vi kan feste elektroder på huden i panneområdet og måle elektrisk aktivitet i hjernen under narkose. Det høres kanskje komplisert ut, men det er faktisk ganske enkelt.

Les mer på nettsiden til Oslo universitetssykehus