Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no

Positiv utvikling i ventetidene

Gjennomsnittlig ventetid for pasienter som skal til utredning eller behandling ved sykehusene i Helse Sør-Øst var 54 dager ved utgangen av 2016 og i gjennomsnitt 59 dager i 2016. Resultatet ligger godt under kravet om 65 dagers ventetid. Ventetiden ble ni dager kortere i løpet av fjoråret.

Publisert 02.02.2017
Sist oppdatert 27.02.2025

​Andelen fristbrudd lå i fjor på i overkant av én prosent. I 2015 var andelen fristbrudd 4,3 prosent. Forskjellen innebærer en reduksjon på mer enn 8 000 fristbrudd.

- Jeg er veldig fornøyd med at den positive utviklingen innen ventetid og fristbrudd har fortsatt gjennom 2016. Forbedringen er et resultat av målrettet arbeid i hele foretaksgruppen, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Cathrine M. Lofthus.

Styret i Helse Sør-Øst RHF berømmer de ansattes innsats i arbeidet med å redusere ventetider og fristbrudd.

Antall pasienter som står på venteliste i Helse Sør-Øst har sunket gjennom 2016. I desember ventet 107 600 på helsehjelp i form av utredning eller behandling i Helse Sør-Øst. Sett i forhold til samme tid i 2015 var dette en reduksjon på 13 000 pasienter. Antall pasienter som har ventet mer enn ett år ble halvert i 2016 og var ved utgangen av desember noe i overkant av 800 pasienter. I begynnelsen av 2014 var dette tallet nærmere 8 000 pasienter. Forbedringene skyldes hovedsakelig to forhold: Helseforetakene har redusert antall langtidsventende betraktelig, samtidig som flere pasienter har fått rett til helsehjelp med en juridisk frist for når helsehjelpen senest skal være i gang.

- Den tette oppfølgingen av helseforetakenes arbeid med fristbrudd og ventetider vil fortsette i 2017, sier Lofthus.