Regjeringen sier ja til Mjøssykehuset

Regjeringen har besluttet å gå videre med planene for Mjøssykehuset. – Innbyggerne i Innlandet vil få Europas fremste sykehus, sier statsminister Jonas Gahr Støre.

Publisert 05.06.2023
En gruppe mennesker som står på en båt med en mann i dress
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum, statsminister Jonas Gahr Støre og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol på pressekonferansen om Sykehuset Innlandet på Moelv 5. juni 2023. Foto: Camilla Pettersen / Statsministerens kontor

Beslutningen ble kjent under en pressekonferanse i Moelv i dag. Der deltok statsminister Jonas Gahr Støre, finansminister Trygve Slagsvold Vedum og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

Regjeringens beslutning betyr at det skal bygges et nytt, stort sykehus på Moelv.
Samtidig vil det være aktivitet med flere lokalsykehus.
Sykehuset på Elverum vil få mer aktivitet enn det som opprinnelig var planlagt.

– Vi er svært glade for at det kommer en avgjørelse og at vi nå kan jobbe videre med videreutvikling av Sykehuset Innlandet, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Terje Rootwelt. Han sier det er gjort mye godt arbeid som det vil bygges videre på i tiden som kommer.

Helseministeren har innkalt til foretaksmøte med Helse Sør-Øst RHF tirsdag 13. juni.

– Da får vi mer detaljer om beslutningen, og det er naturlig å vente med ytterligere kommentarer til etter foretaksmøtet, sier Rootwelt.