Roboten som rydder ventelistene
Robot Henriksen får stadig nye oppgaver. Nå tar den direkte kontakt med pasienter, noe som gir tettere dialog med sykehuset og sparer verdifull tid. Sykehuset Telemark er først ut, men snart får flere helseforetak glede av den digitale medarbeideren.

Pasienter som trenger det, skal få time i spesialisthelsetjenesten innen en viss tid, og helst så fort som mulig. Ventelistene må oppdateres og ryddes jevnlig, blant annet fordi en del av dem som står oppført ikke har behov for timen sin lenger.
Sykehuset Telemark først ut
Ryddingen er en tidkrevende jobb – men Robot Henriksen er her for å hjelpe. Den går gjennom listene, kan ta kontakt med pasienter, motta svar og tolke dem. Roboten er ikke ny, men har fått flere nye oppgaver. Den viktigste er at den nå kan kommunisere digitalt med pasienter gjennom HelseNorge.
Øre-nese-hals-poliklinikken ved Sykehuset Telemark tok i bruk roboten med den nye funksjonaliteten i starten av oktober.
– Vi ønsker å behandle alle likt, samtidig som vi skal gi rom for individuelle behov. Når pasienter står lenge på venteliste, kan de føle seg glemt. Med robot Henriksen får de en ekstra kontakt med sykehuset, og kan selv bestemme om de ønsker et tilbud videre eller ikke, sier seksjonsleder Ann Iserid Vik-Johansen ved øre-nese-hals-poliklinikken ved Sykehuset Telemark.

En nyttig medarbeider
Det er Sykehuspartner som har utviklet roboten, og Norsk HelseNett har sørget for at Henriksen kan kommunisere med pasienten via HelseNorge. Det ivaretar pasientsikkerheten og gjør helsepersonell tryggere.
– Klinikerne er trygge på formuleringen i brevet. I tillegg fanger roboten opp eventuelle avvik og sender dem tilbake til klinikerne slik at de kan ta gode medisinske beslutninger, sier Vik-Johansen.
For pasientene betyr Robot Henriksen 2.0 en tettere dialog med sykehuset, mer likeverdig behandling og kortere ventetider, sier Maren Anne Røed, prosjektleder for Robot Henriksen ved Sykehuset Telemark.
– Dette er en langsiktig løsning som vil bidra forebyggende, samtidig vil den gi raske resultater i lange og uryddige ventelister. Når arbeidsprosesser automatiseres og alt gjøres likt, blir de mer ensartet og standardisert. Denne gevinsten er vanskelig å måle i tall, men vi ser positive effekter, sier hun.
– Et strålende eksempel

Flere helseforetak vil nå ta i bruk roboten. Øre-nese-hals-avdelingene ved Sykehuset i Vestfold og Vestre Viken HF står for tur. Sammen med Sykehuset Telemark skal de høste erfaringer, slik at enda flere kan dra nytte av den digitale medarbeideren.
– Dette er et strålende eksempel på digital utvikling som gir gevinster både for pasientene og helsepersonell. Vi ser frem til at flere helseforetak og avdelinger tar roboten i bruk. Ikke minst vil vi høste erfaringer som legger grunnlaget for enda flere digitale løsninger i fremtiden, sier Rune Simensen, direktør for teknologi og digitalisering i Helse Sør-Øst RHF.