Samvalg og pasientsikkerhet – ti grunner til å delta

I pasientsikkerhetsuka har du mulighet til å høre et drivende godt foredrag, og også delta på sesjonen «Samvalg - slik når vi målet». Her er ti grunner til å melde seg på.

Publisert 14.09.2023
Lege og eldre pasient

Første dag av pasientsikkerhetsuka holder Victor M. Montori, lege, professor i medisin og helsetjenesteforsker ved Mayo-klinikken, et videoforedrag innspilt for anledningen. Montori presenterer nye perspektiver på samvalg, og på samvalg og pasientsikkerhet.

Torsdag 11.00 – 13.00 arrangerer Sykehuset Telemark HF og Helse Sør-Øst RHF sesjonen «Samvalg - slik når vi målet» Vi diskuterer samvalg og pasientsikkerhet i lys av internasjonale erfaringer. Og vi ser på kunnskapsbaserte tiltak du kan benytte for å styrke pasienters deltagelse i beslutninger om egen helse.

Her er ti grunner til å delta:

1. Stadig flere pasienter etterspør samvalg! Etter sesjonen vil du ha mer å by på i pasientmøtet – og i andre sammenhenger der samvalg er tema.
  2. Samvalg har mange positive konsekvenser for pasienter – lær mer om hva du kan gjøre for å bistå pasienter i ta valg som er mest mulig i tråd med hva som er viktigst for den enkelte.

3. Samvalg praktiseres bare delvis av de fleste klinikere – du får hjelp til å bli en av de som mestrer dette best.

4. Du får opplæring i en praktisk og konkret tilnærming: «Seks steg til samvalg». Lett å huske – lett å bruke.

5. Du vil få dypere innsikt i hva samvalg er.

6. Du vil lære om hvordan du kan bruke samvalg til å styrke pasientsikkerheten.

7. Du blir forberedt på hvilke barrierer du kan støte på og hvordan du kan komme over barrierene.

8. Du får innblikk i Delstrategi for samvalg i Helse Sør-Øst – med mange praktiske tips og tiltak for alle som er interessert i å innføre samvalg.

9. Samvalg er det motsatte av råd og anbefalinger – lær hvorfor.

10. Du kan stille alle spørsmål du har om samvalg til et eget panel av eksperter, brukerrepresentant inkludert, selvsagt.

Sesjonen på mandag med Victor Montoru kan du følge her: Følg arrangementet her (Vimeo).

Sesjonen på Torsdag heter «Samvalg – slik når vi målet og» og går av stabelen 23. september 11.00 - 13.00. Følg arrangementet her (Vimeo)