Selvbetjening gir bedre oppmøte
– Det er fint å kunne tilby selvbetjent innsjekk og betaling for pasienter som ønsker det. Vi ser at dette bidrar til bedre oppmøte, sier sekretær Berit Elsebutangen på øre-nese-hals-poliklinikken ved Sykehuset Telemark.
Hun legger til at for pasienter som trenger assistanse eller foretrekker å snakke med noen, er resepsjonen selvsagt alltid betjent.
Ved flere sykehus i Helse Sør-Øst kan pasientene nå selv registrere seg ved ankomst og betale for timen via mobil eller nettbrett. Sykehuset Telemark startet med tjenesten på øre-nese-hals-poliklinikken i Skien i september. Planen er at andre poliklinikker på sykehuset følger etter, men først skal det gjøres noen mindre forbedringer i løsningen.
Bedre pasientflyt og spart tid
Den nye tjenesten er en del av det regionale arbeidet med å legge til rette for bedre arbeidsflyt og økt effektivitet i pasientbehandlingen. Gjennom helselogistikkprosjektet jobbes det med IKT-løsninger som skal gi forbedring på tre områder: innsjekk og oppgjør, styring av pasientflyt og ressurser, og intern kommunikasjon og varsling på mobil.
Alle nye sykehusbygg vil etter hvert ta i bruk slike løsninger for å kunne drifte mer effektivt. Utprøving av de forskjellige løsningene er allerede i gang på Vestre Viken, Sykehuset Telemark, Oslo universitetssykehus og Sykehuset i Vestfold. Det er særlig innsjekk og oppgjør og bruk av tavler for styring av pasientflyt og ressurser som har hatt fokus. Utprøvingen omfatter alle disipliner; sengepost, poliklinikk, akuttmottak og laboratorier. Det skal nå jobbes videre med å forbedre stabilitet i løsningen og få manglende utstyr på plass.
Trygg tjeneste
Ved Sykehuset Telemark får pasienter som har time på poliklinikken innkallingsbrev og SMS-varsel på mobil noen dager før avtalen. Det som er nytt, er at pasienten nå får en tekstmelding med en lenke for ankomstregistrering to timer før avtalen, og en betalingslenke i etterkant av timen.
Ved ankomst på sykehuset registrerer pasienten seg ved å klikke på lenken i tekstmeldingen, alternativt på et nettbrett på poliklinikken. Etter registrering mottar pasienten så en referansekode som vises på skjermen på venterommet.
– Når behandler kaller inn til timen, vil det varsles både på telefon og på skjermen i ventesonen hvilket rom pasienten skal gå til, forklarer Heidi Glenna Mjaaseth, systemforvalter for helselogistikk på Sykehuset Telemark.
– Vi opplever at noen er skeptiske til å trykke på lenken, men det er helt trygt. Og ønsker man ikke å betale via SMS eller Vipps vil gebyrfri faktura automatisk sendes ut to dager etter behandling, sier Glenna Mjaaseth.
Slipper å vente
De ansatte på poliklinikken i Skien ser klare fordeler med den nye tjenesten både for ansatte og pasienter, forteller Glenna Mjaaseth.
– Hvis pasienten registrerer mobilnummeret sitt får de fortløpende SMS hvis det skulle være forsinkelser. Det gjør at de slipper å sitte på venterommet, men heller kan ta en tur i kantinen eller oppholde seg andre steder hvis de vil. Man slipper også veien via resepsjonen både før og etter konsultasjonen.
Hun fremhever også sengeposttavlene som nylig er tatt i bruk:
– De som jobber der kan nå enkelt se hvor pasienten er i behandlingsforløpet og lettere samkjøre pasientbehandlingen på tvers av avdelinger. Dette sparer tid og gir bedre pasientflyt, sier hun.