Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Vant utdanningspriser i Helse Sør-Øst

Årets utdanningspriser i Helse Sør-Øst gikk til tre prosjekter som styrker læring og kompetanseutvikling i helsetjenesten. Førsteprisen gikk til den digitale læringsarenaen Psykosekompetanse.no, mens SamPraks og Immersive room delte andreplassen.

Publisert 26.11.2025
En gruppe mennesker som holder en plakett
Jarle Henriksen (Helse Sør-Øst RHF), Kristine Kling (OUS), Hilde Kristin Aam Szabo (SIHF) og Kåre Richardsen (Universitetet i Sørøst-Norge))

– Prisvinnerne viser et bredt spekter av tilnærminger, og hvordan innovasjon kan løfte utdanningen i helsetjenesten, sier avdelingsdirektør i Helse Sør-Øst RHF, Jarle Henriksen. 

Psykosekompetanse.no

Årets vinnerprosjekt er den digitale læringsarenaen psykosekompetanse.no, et omfattende tilbud for fagpersoner i helse- og velferdstjenestene som arbeider med psykose eller psykoserisiko. Plattformen kombinerer tverrfaglig kunnskap, ferdighetstrening og KI-basert simulering for å styrke kvaliteten i behandlingen.

Juryen fremhever prosjektet som «fullstendig realisert» med dokumentert effekt, og beskriver det som banebrytende innen kompetanseutvikling i psykisk helse. Løsningen er allerede tatt i bruk både ved Universitetet i Oslo, flere sykehus og i kommunehelsetjenesten – et tydelig tegn på praktisk verdi og overførbarhet. Med ti ferdige moduler og bidrag fra mer enn 40 fagpersoner på tvers av tjenestene, bygger prosjektet videre på en solid faglig og metodisk forankring.

Prosjektet er utviklet av TIPS Sør-Øst i samarbeid med Divisjon psykisk helsevern ved Sykehuset Innlandet.

SamPraks 

SamPraks mottok delt andreplass for sin innovative «studentstyrte uke» ved Avdeling for gastrokirurgi på Oslo universitetssykehus. Her deltar studenter fra sykepleie, farmasi, klinisk ernæring, fysioterapi og sosionomutdanning i et felles læringsopplegg som gir praksisnær erfaring med tverrfaglig samarbeid.

Hensikten med SamPraks “Sammen i praksis” er å lære med, av og om hverandre for å øke samarbeidsvillighet og tverrprofesjonell kompetanse i møte med pasientene. Modellen fremmer helhetlig forståelse av pasientforløp og styrker samarbeidskompetansen – en kjerneferdighet i moderne helsetjenester.

Virtuelle virkeligheter i undervisning – Immersive room

Immersive room utmerker seg som Norges første interaktive virtuelle læringsmiljø av denne typen, og er ett av kun fem i Norden. Med et fokus på å skape virtuelle simuleringsopplevelser som gir studentene banebrytende læringsmuligheter, har SimFredrikstad stått for etableringen av oppbygning av et høyteknologisk viruelt læringsmiljø i et fysisk rom “immersive room”. Forskergruppen UMSAL (undervisningsmetoder for studentaktiv læring) har deltatt aktivt på flere områder. UMSALs leder har i tillegg ledet gruppens samarbeid om utviklingen av flere læringsopplevelser i dette innovative prosjektet.

Engasjementet og utholdenheten som denne gruppen har vist for å utvikle og tilrettelegge for bedre og mer reelle læringsopplevelser for studenter og kursdeltakere er unik.,Resultatet er et læringsmiljø som skaper realistiske, simulerte omgivelser, og som gjør det mulig å trene på situasjoner i autentiske miljøer.

Prisvinnerne illustrerer bredden i pågående innovasjon i regionen – fra digitale plattformer og KI-støttet ferdighetstrening til nye samarbeidsmodeller i praksis. Samlet viser prosjektene at helsetjenesten og utdanningsmiljøene i Helse Sør-Øst aktivt utvikler løsninger som svarer på morgendagens behov.

Over 400 deltakere fra helseforetak, universiteter og høyskoler i Helse Sør-Øst var samlet til årets utdanningskonferanse 26. Konferansen ble arrangert for tredje gang, og i år handlet mye om hvordan vi skal utdanne og ta imot morgendagens arbeidstakere.
Hvordan kunstig intelligens (KI) vil forme fremtidens arbeidsliv i helsesektoren, var også ett av temaene.