Sniktitt på den nye kunsten til Radiumhospitalet

Kunstnerne Anna Daniell og Hanne Tyrmi har sammen utviklet et kunstprosjekt for nytt klinikk- og protonbygg. I desember ble de første skulpturene installert.

Publisert 07.03.2024
En person i gul jakke

Daniell og Tyrmi jobber med skulptur på en utradisjonell og leken måte. De har samarbeidet om kunstprosjektet til Radiumhospitalet siden 2021. Nå er de i sluttfasen av sitt arbeid med å lage kunst til to utvendige atrier i de nye byggene. Inspirasjonen til kunstprosjektet kommer blant annet fra japanske zen-hager.

Et par kvinner som jobber med et prosjekt
Anna Daniell (t.v) og Hanne Tyrmi i et av mange planleggingsmøter.

Hovedelementene i kunstprosjektet består av skulpturer fra begge kunstnere og fargede betongelementer. Benker og kanter av betong skal ramme inn ulike områder og soner. Ambisjonen er å skape et godt sted hvor folk kan gå for å være litt i fred eller sitte i egne tanker for seg selv.

- Det har vært en ganske unik prosess med hensyn til hvor involvert vi har fått være. Vi har fått lov til å være med å bestemme alt fra hva slags type trær og blomster vi skal ha i atriene, til farge på rist i bakken. Vi er veldig fornøyde, sier Anna Daniell.

En gruppe mennesker iført sikkerhetsvester og holder et rør
Skulpturene til Tyrmi er de første som installeres. Her pakker Tyrmi ut en av skulpturene som skal plasseres i det største av de to atriene.
En gruppe brannmenn ser på en statue

Skulpturene hennes har organiske former som skal henspille på bevegelse og natur. Disse skal plasseres på betongelementer formet som benker.

Både Daniell og Tyrmi har designet verk som besøkende kan interagere med:

- Vi har ønsket at kunsten skal kunne brukes til å lene seg inntil, støtte seg på, bøye seg over eller sitte ned på av de som besøker hagen, forteller Tyrmi.

Resten av kunsten kommer til våren. Da skal Tyrmis siste og største skulptur også på plass. Den skal stå i det største atriet sammen med et av Daniells bidrag, som skal være en skulptur av solen. Solskulpturen skal være gul og vil plasseres i høyden.

- Solen har vært en utallig gjenstand for kunstnerisk utforming, den inderligheten, varmen, håpet og lyset som solen representerer er ubeskrivelig, sier Daniell.

I tillegg til solen, skal Daniell lage en skulptur som skal hylle Marie Curie. Marie Curie var en banebrytende vitenskapskvinne kjent for å oppdage radium. Hennes forskning har vært fundamental for utviklingen av strålebehandling mot kreft, og i 1920 sendte hun 25 mg radium til Radiumhospitalet. Slik sett er Curies vitenskapelige arv en viktig del av Radiumhospitalets historie og praksis. Kunstverket av Curie skal bestå av fire til fem skulpturer lokalisert på samme sted.

- Hver av skulpturene vil fremstå unike, og hver for seg er de inspirert av ulike sider ved Curies liv, forklarer Daniell.

Et par kvinner som jobber med et prosjekt
Slik det foreløpig ser ut i det største atriet hvor resten av kunsten snart skal få plass.

Midt i bildet sitter prosjektleder Anne Beate Hovind, som er imponert over kunstnerduoen:

- Dette har vært et uvanlig samarbeid mellom to kunstnere, og som har resultert i et helhetlig konsept og uttrykk for begge atriene. Nå gjenstår det å sette alle elementene sammen og glede seg til åpningen, forteller Hovind.

Kunsten og uteområdene vil stå klare til åpningen av nytt klinikk- og protonbygg i 2024, da vil det også holdes en vernissasje for å vise frem kunsten.