Sykehusene sørger for at ansatte har nødvendig kunnskap og ferdigheter i helsekommunikasjon

Det finnes ulike kommunikasjonsmetoder som ansatte kan benytte i dialogen med pasienter og pårørende. For at helsepersonell skal kunne gi god og tilpasset informasjon til pasienter og pårørende, er det viktig å forstå hva helsekompetanse er og hvordan lav helsekompetanse kan påvirke evnen til å følge helseråd og mestre egen helse.
Ansatte bør kunne
- kjenne igjen ulike nivåer av helsekompetanse, enten gjennom samtale eller ved bruk av enkle kartleggingsverktøy.
- tilpasse kommunikasjonen til den enkeltes behov og forståelse
- ha kunnskap og ferdigheter i ulike kommunikasjonsteknikker for å kunne variere tilnærming etter brukerens kompetanse og behov
God helsekommunikasjon handler om å møte pasienten der de er og bruke riktig metode for å sikre at budskapet når frem. Kommunikasjonsferdigheter kan læres, men krever både tid og systematisk trening.
Når ansatte klarer å tilrettelegge for at pasienter med ulik helsekompetanse forstår, sikrer vi at pasienter kan medvirke i egen behandling
Eksempler på metoder
4 gode vaner
Denne strukturerte metoden for pasientkommunikasjon i konsultasjoner benyttes i flere helseforetak, hvor kurs inngår som del av de ansattes kompetanseheving.
Vestre Viken har arbeidet med kompetanseheving og har undersøkt om metoden faktisk fungerer. Les mer Fire gode vaner - Vestre Viken HF
Teach Back
Denne kommunikasjonsmetoden er særlig anbefalt for å fremme helsekompetanse og sikre gjensidig forståelse. Les mer i neste punkt som omhandler Teach Back spesielt. Se også teachback.no
Samvalg
Samvalg er en prosess der helsepersonell sammen med pasient kommer frem til og tar beslutninger om undersøkelses- og behandlingsmetoder. Målet er at pasienter skal kunne ta informerte valg om egen helse og være aktive deltakere i eget liv. Samvalg er relevant for å styrke den enkeltes helsekompetanse.
se eksempler tiltak og ressurser her Samvalg
Motiverende intervju
Motiverende intervju er en metode som Helsedirektoratet anbefaler for å fremme endring i helserelatert adferd. Metoden er sentral i helsefremmende og forebyggende arbeid og brukes blant annet i samtaler om levevaner, mestring og egenomsorg.
Nyere norsk forskning viser at systematisk bruk av MI i helseintervensjoner styrker helsekompetanse hos pasienter med kroniske lidelser.
Les mer om metoden Motiverende intervju som metode - Helsedirektoratet.
Du finner ressurser som filmer og podkast om motiverende intervju; Motiverende intervju (MI) - Helsedirektoratet
Les mer om studiene her:
- Effectiveness of a health communication intervention on health literacy in the first year following kidney transplantation – A randomized controlled study - ClinicalKey
- Impacts of a health literacy-informed intervention in people with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) on hospitalization, health literacy, self-management, quality of life, and health costs - A randomized controlled trial - PubMed
Kurs i empatisk kommunikasjon
Sørlandet sykehus tilbyr kurs i empatisk kommunikasjon som endel av kompetanseheving hos helsepersonell som skal dreive med pasient- og pårørendeopplæring; Se hvordan kurset Empatisk Kommunikasjon publiseres på Sørlandet sykehus sin nettside