Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Sykehusene sørger for at ansatte har nødvendig kunnskap og ferdigheter i helsekommunikasjon

En gruppe helsearbeidere sitter rundt et bord , snakker sammen, en bærbar datamaskin på bordet

Det finnes ulike kommunikasjonsmetoder som ansatte kan benytte i dialogen med pasienter og pårørende. For at helsepersonell skal kunne gi god og tilpasset informasjon til pasienter og pårørende, er det viktig å forstå hva helsekompetanse er og hvordan lav helsekompetanse kan påvirke evnen til å følge helseråd og mestre egen helse.

Ansatte bør kunne

  • kjenne igjen ulike nivåer av helsekompetanse, enten gjennom samtale eller ved bruk av enkle kartleggingsverktøy.
  • tilpasse kommunikasjonen til den enkeltes behov og forståelse
  • ha kunnskap og ferdigheter i ulike kommunikasjonsteknikker for å kunne variere tilnærming etter brukerens kompetanse og behov

God helsekommunikasjon handler om å møte pasienten der de er og bruke riktig metode for å sikre at budskapet når frem. Kommunikasjonsferdigheter kan læres, men krever både tid og systematisk trening.  

Når ansatte klarer å tilrettelegge for at pasienter med ulik helsekompetanse forstår,  sikrer vi at pasienter kan medvirke i egen behandling

Eksempler på metoder

4 gode vaner

Denne strukturerte metoden for pasientkommunikasjon i konsultasjoner benyttes i flere helseforetak, hvor kurs inngår som del av de ansattes kompetanseheving.

Vestre Viken har arbeidet med kompetanseheving og har undersøkt om metoden faktisk fungerer. Les mer Fire gode vaner - Vestre Viken HF

Teach Back

Denne kommunikasjonsmetoden er særlig anbefalt for å fremme helsekompetanse og sikre gjensidig forståelse. Les mer i neste punkt som omhandler Teach Back spesielt. Se også  teachback.no

Samvalg 

Samvalg er en prosess der helsepersonell sammen med pasient kommer frem til og tar beslutninger om undersøkelses- og behandlingsmetoder. Målet er at pasienter skal kunne ta informerte valg om egen helse og være aktive deltakere i eget liv. Samvalg er relevant for å styrke den enkeltes helsekompetanse.

se eksempler tiltak og ressurser her  Samvalg

Motiverende intervju

Motiverende intervju er en metode som Helsedirektoratet anbefaler for å fremme endring i helserelatert adferd. Metoden er sentral i helsefremmende og forebyggende arbeid og brukes blant annet i samtaler om levevaner, mestring og egenomsorg.

Nyere norsk forskning viser at systematisk bruk av MI i helseintervensjoner styrker helsekompetanse hos pasienter med kroniske lidelser.

Les mer om metoden Motiverende intervju som metode - Helsedirektoratet.

Du finner ressurser som filmer og podkast om motiverende intervju; Motiverende intervju (MI) - Helsedirektoratet

Les mer om studiene her:

 

Kurs i empatisk kommunikasjon

Sørlandet sykehus tilbyr kurs i empatisk kommunikasjon som endel av kompetanseheving hos helsepersonell som skal dreive med pasient- og pårørendeopplæring; Se hvordan kurset Empatisk Kommunikasjon publiseres på Sørlandet sykehus sin nettside

 

Sist oppdatert 17.10.2025