
Samarbeid
Samarbeid er viktig i helsetjenesten. Det er viktig for pasientene - som ønsker en helhetlig behandling fra sin første time hos fastlegen, til sykehuset og tilbake til hjemkommunen.
Samarbeid i helsetjenesten er også viktig for å utnytte kapasiteten som finnes både i sykehusene og private institusjoner som driver spesialisthelsetjeneste.
Helse Sør-Øst RHF har et tett og godt samarbeid med utdanningsinstitusjoner som utdanner helsepersonell. Engasjerte medarbeidere, gjennomføringsevne og ledelseskraft er viktig. Og gjennom utvikling av kultur, verdier og kompetanse og klare prinsipper for ledelse og medvirkning skal vi legge til rette for dette.
Samarbeid med andre aktører som yter tjenester, slik som transport og vaskeri, eller organisasjoner som bidrar til diskusjon og utvikling av tjenesten, fører helsetjenesten framover i Norge.
Samhandlingsreformen er en satsing for å utvikle framtidas helsetjeneste – lokalt, regionalt og nasjonalt. Ett av målene er å forebygge sykdom - på et tidligere tidspunkt.
Samhandling i Helse Sør-ØstDe regionale helseforetakene har inngått samhandlingsavtaler med Legemiddelindustrien (LMI) og Leverandører for Helse-Norge (LFH). Avtalene sikrer at samhandlingen skjer på en faglig og etisk korrekt måte.
Etikk i Helse Sør-ØstNye samarbeidsrutiner for strakstilbud hos Statped
Som hovedregel er det pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) som kan søke om tjenester fra Statped, men spesialisthelsetjenesten kan henvise direkte til Statped for enkelte pasientgrupper. Det gjelder følgende tjenester der det er utviklet nye samhandlingsrutiner:
- Strakstilbud ved nyoppdaget hørselstap
- Strakstilbud ved nyoppdaget alvorlig synssvekkelse eller blindhet
- Strakstilbud ved ervervet hjerneskade
I tillegg kan flerregional behandlingstjeneste for leppe-kjeve-ganespalte ved Oslo Universitetssykehus HF og Helse Bergen HF henvise direkte til Statped, da logopedisk bistand fra Statped er del av det tverrfaglige tjenestetilbudet overfor barn og unge født med spalte.
Samhandlingsrutiner skal implementeres og gjøres tilgjengelige i helseforetakets kvalitetssystem (EQS). Disse rutinene viser hvilke klinikker og avdelinger som omfattes.
I 2024 er det også startet et arbeid for å utvikle tydeligere rammer for samarbeidet mellom Statped og habiliteringstjenester for barn, unge og voksne, samt psykisk helsevern for barn og unge.
I 2025 vil det settes i gang aktiviteter for å gjøre samarbeidsavtalene og rutinene kjent, både fra RHF-ene og Statpeds side.
Statped og de regionale helseforetakene skal møtes årlig for å dele erfaringer og vurdere behov for justeringer i avtaler og rutiner. Før møtene innhenter de innspill fra de berørte partene.
Det er inngått en overordnet rammeavtale mellom Statped og alle de regionale helseforetakene
Rammeavtale mellom de regionale helseforetakene og Statped 180424.pdf
Mal rutiner strakstilbud
Samhandlingsrutine for strakstilbud innen ervervet hjerneskade.pdf
Samhandlingsrutine for strakstilbud ved nyoppdaget alvorlig synssvekkelse eller blindhet .pdf
Samhandlingsrutine for strakstilbud innen hørsel.pdf
(Undertegnede samarbeidsavtaler med helseforetak)
Ved alle anskaffelser skal lov om offentlige anskaffelser med tilsvarende forskrifter følges. Dette regelverket bidrar til at det offentlige opptrer med stor integritet, slik at allmennheten har tillit til at anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte.
Helse Sør-Øst har viktig samarbeide med private leverandører som tilbyr behandlingstjenester til befolkningen i regionen.
Avtaler mellom Helse Sør-Øst RHF og private institusjoner
Noen oppgaver løser Helse Sør-Øst gjennom fem nasjonale selskap som eies av de fire regionale helseforetakene.
Felleseide nasjonale selskaper
Helse Sør-Øst RHF har utarbeidet 12 prinsipper for medvirkning i omstilling. Prinsippene tar for seg medbestemmelse, medvirkning, informasjon, og endringsmetodikk