Studenter og samarbeidende utdanningsinstitusjoner opplever at praksisstudiene har varierende kvalitet. Tilbakemeldinger fra studenter og utdanningsinstitusjoner viser at det er behov for å legge til rette for en enhetlig organisering av praksisstudier i helseforetakene i regionen, slik at man sikrer kvalitet under praksisstudiene. For å bedre kvaliteten og få en mer ensartet gjennomføring av praksisstudiene for bachelorstudentene i regionen, gjennomfører Helse Sør-Øst RHF (HSØ), 3 ulike helseforetak, 2 universiteter, 1 høyskole og Norsk Sykepleierforbund (NSF) felles prosjekt.
Praksisprosjektet har utarbeidet en retningslinje med vedlegg for veiledningsmodeller, ansvarsforhold/ rollebeskrivelser og læringsaktiviteter (se vedlegg 1,2,3,4).
Denne administrative retningslinjen gir en anbefaling til hvordan praksisstudiene bør organiseres og gjennomføres i HSØ, slik at man sikrer høy faglig kvalitet, samt bidrar til at studenten oppnår planlagt læringsutbytte.
Tilrettelegging for økt veilederkompetanse, avsatt tid til veiledning og tydeliggjøring av roller, ansvar og oppgaver vil bidra til bedre praksisstudier. En tydeligere og forutsigbar organisering av praksisstudiene og en prioritering av utdanningsoppgaven, vil kunne bidra til at veilederrollen blir en attraktiv karrierevei slik at viktig kompetanse beholdes i helseforetakene.
Prosjektet bidrar blant annet til å synliggjøre hvordan en tydelig prioritering av de eksisterende ressursene som brukes på veiledning kan organiseres på en måte hvor de gir størst effekt. Helseforetakene bruker allerede betydelige ressurser på ivaretakelsen av studenter, intensjonen er å beskrive hvordan dette bør organiseres innenfor noen rammer som lar seg gjennomføre.
Prosjektet foregår ved helseforetakene Vestre Viken HF, Sørlandet sykehus HF og Sykehuset Østfold HF. Samarbeidende universiteter og høyskoler er Universitetet i Agder, Universitetet i Sørøst Norge og Høyskolen i Østfold. Retningslinjen prøves først ut på 5 mottaksavdelinger med sykepleierstudenter i hvert av de tre helseforetakene. Sykepleierutdanningen er den gruppen med mest praksis i spesialisthelsetjenesten og flest med praksisstudenter, men prosjektet anbefaler også implementering av retningslinjen til alle utdanninger med praksis i spesialisthelsetjenesten i regionen.
Retningslinjer