Vår visjon er gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det. Våre strategier og planer skal bidra til å realisere denne visjonen.
Målene for delstrategien er å redusere risiko for pasientskader og redusere uønsket variasjon i tilbud og kvalitet på tjenestene.
Målene er valgt fordi
Basert på gjennomgang av overordnede føringer og relevant litteratur, innspill fra helseforetak, sykehus, brukerrepresentanter, tillitsvalgte og vernetjeneste, er anbefalingen å prioritere følgende fem satsingsområder:
Det er en nasjonal satsing å styrke befolkningens helsekompetanse – det vil si «personers evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Behandlingsmuligheter kan reise mange spørsmål, og beslutninger skal tas i samhandling med pasienten. Pasient- og pårørendeopplæring, reell medvirkning og kommunikasjon, inngår som viktige elementer i den nasjonale satsingen for å styrke befolkningens helsekompetanse.
I denne sammenhengen er vi opptatt av at
Helseforetaksloven fastslår at pasientene og andre brukere skal ha en aktiv rolle i planarbeid, og det skal etableres systemer for innhenting av pasientenes og brukernes erfaringer og synspunkter. I Helse Sør-Øst er det etablert retningslinjer for dette og etablert brukerutvalg og brukerråd på regionalt nivå og i alle helseforetakene.
En sikkerhetsorientert ledelse har systemtenkning som fundament, ser sammenhengene mellom ulike områder og er opptatt av å lære av feil og av alt det som går bra.
Det er en rekke områder som er viktige for pasientsikkerheten, men i denne sammenhengen er vi opptatt av
Det er viktig at både ledere, ansatte og brukere er engasjerte og har den nødvendige kompetanse til å drive med forbedringsarbeid. Dette vil kunne gi økt kvalitet og reduksjon av uønskede hendelser i tjenesten. Følgende grep er aktuelle:
Det er igangsatt flere nasjonale satsinger innen kjente risikoområder. For å redusere pasientskader er det nødvendig å følge opp og forsterke innsatsen med eksisterende satsinger, og spesielt er det behov for å
Arbeidet med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring er en integrert del av virksomhetsstyring, og gode systemer og strukturer for virksomhetsstyring er en grunnleggende forutsetning for systematisk arbeid med kvalitet og pasientsikkerhet.
Det er et forbedringspotensial når det gjelder å integrere arbeidet med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring som en del av den øvrige virksomhetsstyringen. Det er også behov for å forbedre systemer og strukturer for virksomhetsstyring når det gjelder pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring. Blant annet er det behov for
Se regional delstrategi for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring