Konsernrevisjonen
Konsernrevisjonen Helse Sør-Øst (konsernrevisjonen) er en uavhengig og objektiv bekreftelses- og rådgivningsfunksjon. Den har ansvar for internrevisjon i det regionale helseforetaket og i helseforetakene som det regionale helseforetaket eier. Internrevisjonens formål er å fremme og beskytte organisasjonens verdier gjennom å gi risikobaserte og objektive bekreftelser, råd og innsikt.
Instruks for konsernrevisjonen (PDF)
Styret i Helse Sør-Øst RHF godkjenner konsernrevisjonens revisjonsplan. I tråd med Helseforetaksloven § 21a er det etablert et revisjonsutvalg. Styret har gjennom instruks gitt revisjonsutvalget i oppgave å utøve oppdragsgiverrollen innenfor rammen som er vedtatt i revisjonsplan og konsernrevisjonens budsjett. Revisjonsutvalget er et underutvalg av styret i Helse Sør-Øst RHF og skal bidra til å ivareta styrets tilsyns- og kontrollfunksjon.
Dersom det oppstår vesentlige endringer som påvirker risikovurderingene som er lagt til grunn for revisjonsplanen, kan revisjonsutvalget godkjenne ad hoc-revisjoner og nye rådgivningsoppdrag i planperioden.
Konsernrevisjonen baserer sitt arbeid på etiske regler, kjerneprinsipper og standarder for utøvelse av internrevisjon, samt definisjon av internrevisjon som er fastsatt av The Institute of Internal Auditors (IlA) og som forvaltes av IIA Norge.
Hvert år utarbeider konsernrevisjonen en revisjonsplan som godkjennes av styret i Helse Sør-Øst RHF. Revisjonsplanen er basert på risikovurderinger knyttet opp mot overordnede strategier og mål for foretaksgruppen. Konsernrevisjonen skal legget til rette for åpen og god kommunikasjon om innspill til revisjonsplanen fra styret i helseforetakene. Administrerende direktør i det regionale helseforetaket kan foreslå revisjoner i underliggende helseforetak og i virksomheter som det regionale helseforetaket eier eller har avtale med.
Konsernrevisjonen rapporterer resultatet av revisjonsarbeidet til styret i Helse Sør-Øst RHF i egen årsrapport. Konsernrevisjonen kan med hjemmel i helseforetaksloven § 37a, 4. ledd, uten hinder av taushetsplikt, kreve enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og foreta de undersøkelser som den finner nødvendig for å gjennomføre oppgavene. Alle som utfører arbeid for konsernrevisjonen, også midlertidig tilsette og eksterne ressurser, har taushetsplikt.
Et ordinært revisjons- og rådgivningsoppdrag skal planlegges, gjennomføres, kommuniseres og følges opp. Konsernrevisjonen skal legge til rette for god samhandling og forutsigbarhet i de i fire fasene:
1. Planlegge revisjonsoppdraget
Arbeidet starter med innledende undersøkelser for å kunne lage en oppdragsplan. Oppdragsplanen er rammen for revisjonsoppdraget. Denne beskriver mål og problemstillinger, omfang og undersøkelsesmetoder, foreløpig tidsplan samt ressurser og kompetanse som kreves for å gjennomføre oppdraget. Oppdragsplanen godkjennes av revisjonsutvalget i Helse Sør-Øst RHF. Deretter utarbeider revisjonsteamet et mer detaljert revisjonsprogram.
Helseforetaket som revideres mottar et brev med varsel om revisjon. Her fremkommer formålet med revisjonsoppdraget. Vedlagt brevet følger en oppdragsplan. Konsernrevisjonen ber om en kontaktperson som kan bistå med praktisk tilrettelegging og å hente inn nødvendig dokumentasjon.
Innledende møter og oppstartaktiviteter for å utveksle informasjon blir tilpasset og avtalt med helseforetaket. Dokumentasjon oversendes etter nærmere avtale.
2. Gjennomføre revisjonshandlinger
Informasjon
blir samlet inn og tilstanden på området som skal undersøkes blir vurdert
nærmere. Konsernrevisjonen kombinerer flere undersøkelsesmetoder. Vanlige
metoder er dokumentgjennomgang, intervjuer, prosessgjennomgang, testing og
undersøkelser av praksis, demonstrasjon av verktøy, spørreundersøkelser og
observasjon i møter. Resultatet av undersøkelsene blir vurdert opp mot
kriterier for god intern styring og kontroll.
3. Kommunisere resultater
Konsernrevisjonen og det reviderte helseforetaket avtaler en hensiktsmessig prosess for å verifisere at revisjonens faktagrunnlag er korrekt. Dialogmøte med nøkkelpersoner kan være et alternativ. Utkast til rapport sendes til helseforetaket slik at eventuelle feil i faktagrunnlaget blir rettet opp. Samtidig får helseforetaket anledning til å komme med presiseringer og gi tilleggsinformasjon som kan ha betydning for konsernrevisjonens vurderinger og konklusjoner. Etter dette blir det utarbeidet en endelig rapport som sendes til styret og administrerende direktør i helseforetaket. Styret behandler revisjonsrapporten og helseforetakets plan for hvordan anbefalingene vil bli ivaretatt.
Eventuell alvorlig svikt eller mangler som blir kjent under gjennomføring av revisjonen, vil umiddelbart bli meddelt administrerende direktør.
Konsernrevisjonen presenterer som oftest revisjonsrapporten for styret og ledelsen i helseforetaket. Dersom det er et ønske fra helseforetaket, bidrar konsernrevisjonen i det påfølgende forbedringsarbeidet med å dele sine erfaringer og vurderinger.
Resultatet av gjennomførte revisjoner i helseforetakene blir lagt frem for revisjonsutvalget, som orienterer styret i Helse Sør-Øst RHF.
4. Følge opp fremdrift i forbedringsarbeidet etter gjennomført revisjon
Konsernrevisjonen følger årlig opp forbedringsarbeidet etter revisjoner. Oppfølgingen starter normalt året etter at revisjonen er gjennomført, og starter gjerne tidlig i 3. kvartal. Konsernrevisjonen ber om å få tilsendt dokumentasjon som viser status for planlagte tiltak. Ofte gjennomføres et oppfølgingsmøte med helseforetaket. Resultatene fra oppfølgingen inngår i en samlet rapport til revisjonsutvalget.
Aktuelle helseforetak mottar et brev med varsel om oppfølging av intern revisjon gjennomført av konsernrevisjonen. Konsernrevisjonen ber om at det blir oppnevnt en kontaktperson som kan bistå i arbeidet. Resultatene fra oppfølgingen oppsummeres i eget brev til helseforetaket. Her fremgår det om revisjonen avsluttes fra konsernrevisjonens side, eller om det er forbedringsarbeid som vil bli fulgt opp neste år.
Du skal forvente at konsernrevisjonen:
- normalt varsler om revisjonen i forkant
- planlegger revisjonen på en måte som gjør det mulig å gjennomføre den effektivt og skånsomt
- opptre saklig og profesjonelt, lytter og utfordrer
- holder øverste leder i helseforetaket godt orientert om fremdrift
- sender utkast til rapport for verifikasjon, kommentarer og tilbakemeldinger
- bidrar til læring og forbedring knyttet til revisjonen
-
alle som utfører arbeid for konsernrevisjonen, også eksterne ressurser, ivaretar taushetsplikten
Konsernrevisjonen forventer at:
- oppnevnte kontaktperson har kapasitet og forutsetninger til å bistå med å oversende dokumentasjon og legge til rette for praktisk gjennomføring av revisjon
- etterspurt dokumentasjon blir oversendt innen frist eller så raskt som mulig
- helseforetaket setter av nødvendig tid og ressurser for å bidra til en effektiv gjennomføring av revisjonen
- utkast til rapport blir behandlet slik at faktiske feil, tilleggsopplysninger, merknader og lignende, kommer frem før endelig rapport utarbeides
- ledere og medarbeidere bidrar til god dialog med gjensidig respekt for hverandres rolle og oppgaver
Runa Bratlien Stokke, internrevisor
Rapporter
- Revisjonsrapport 9-2021 Uønsket variasjon i kvalitet og forbruk av helsetjenester(PDF, 1,89 MB)
- Revisjonsrapport 9-2021 Følgerevisjon av program STIM per 16. februar 2022(PDF, 1,53 MB)
- Revisjonsrapport 8-2022 Kompetansestyring Sørlandet sykehus HF(PDF, 1,3 MB)
- Revisjonsrapport 8-2021 Kompetansestyring Akershus universitetssykehus HF(PDF, 1,54 MB)
- Revisjonsrapport 7-2022 Styring av informasjonssikkerhet i Sykehuspartner HF(PDF, 913 KB)
- Revisjonsrapport 6-2022 Følgerevisjon av program STIM per 3. oktober 2022(PDF, 821 KB)
- Revisjonsrapport 4-2022 Oppfølging uønskede hendelser Sørlandet sykehus HF(PDF, 1,91 MB)
- Revisjonsrapport 3-2022 Følgerevisjon av program STIM per 3. juni 2022(PDF, 1,59 MB)
- Revisjonsrapport 1-2022 Del 1 Elektronisk løsning for MKB - Gevinstrealisering(PDF, 1,37 MB)
- Revisjonsrapport 7-2021 Følgerevisjon av program STIM per 1. oktober 2021(PDF, 898 KB)
- Revisjonsrapport 6-2021 Kompetansestyring Sykehuset Vestfold HF(PDF, 1,34 MB)
- Revisjonsrapport 5-2021 Samordning IKT-anskaffelser og leverandørstyring(PDF, 1,12 MB)
- Revisjonsrapport 4-2021 Følgerevisjon av program STIM per 28. mai 2021.(PDF, 908 KB)
- Revisjonsrapport 3-2021 Risikostyring og kvalitet Oslo universitetssykehus HF.docx(PDF, 1010 KB)
- Revisjonsrapport 2-2021 Legemiddelhåndtering og legemiddelfeil Sykehuset Telemark HF(PDF, 1,43 MB)
- Revisjonsrapport 1-2021 Følgerevisjon av program STIM per 3. mars 2021(PDF, 548 KB)
- Revisjonsrapport 9-2020 Bruk av tvangsmidler i psykisk helsevern - del 2(PDF, 1,29 MB)
- Revisjonsrapport 8-2020 Varsling - system for å håndtere varsler om kritikkverdige forhold(PDF, 911 KB)
- Revisjonsrapport 7-2020 Protokoll for behanding av personopplysninger(PDF, 654 KB)
- Revisjonsrapport 6-2020 Revisjon etter uønskede hendelser ved Sørlandet sykehus HF(PDF, 2,69 MB)
- Revisjonsrapport 5-2020 Revisjon av Program for standardisering og IKT-infrastrukturmodernisering(PDF, 1,08 MB)
- Revisjonsrapport 4-2020 Varsling - system for å håndtere varsler om kritikkverdige forhold(PDF, 1001 KB)
- Revisjonsrapport 3-2020 Bruk av tvangsmidler i psykisk helsevern - del 2(PDF, 1,33 MB)
- Revisjonsrapport 2-2020 Ventetid psykisk helsevern barn og unge SIHF(PDF, 1,47 MB)
- Revisjonsrapport 15-2019 Pakkeforløp for kreft - forbedring av pasientfly og samhandling (del 2)(PDF, 989 KB)
- Revisjonsrapport 12-2020 Bruk av tvangsmidler i psykisk helsevern - del 2(PDF, 1,22 MB)
- Revisjonsrapport 12-2019 Rehabilitering etter hjerneslag(PDF, 652 KB)
- Revisjonsrapport 11-2020 Varsling - system for å håndtere varsler om kritikkverdige forhold(PDF, 918 KB)
- Revisjonsrapport 10-2020 Smertemedisinsk institutt AS - Intern styring og kontroll(PDF, 999 KB)
- Revisjonsrapport 1-2020 Bruk av tvang i psykisk helsevern(PDF, 1,01 MB)
- Revisjonsrapport 6-2019 Bruk av uønskede hendelser i kontinuerlig forbedring av pasientsikkerhet(PDF, 826 KB)
- Revisjonsrapport 13-2019 Revisjon av Program for standardisering og IKT-infrastrukturmodernisering(PDF, 806 KB)
- Revisjonsrapport 11-2019 Rehabilitering etter hjerneslag(PDF, 586 KB)
- Revisjonsrapport 10-2019 Revisjon av vurderingspraksis ved henvisning til rehabilitering(PDF, 612 KB)
- Revisjonsrapport 09-2019 Revisjon av vurderingspraksis ved henvisning til rehabilitering(PDF, 747 KB)
- Revisjonsrapport 08-2019 Pakkeforløp for kreft - forbedring av pasientflyt og samhandling (delrapport 1)(PDF, 839 KB)
- Revisjonsrapport 07-2019 Revisjon av Program for standardisering og IKT-infrastrukturmodernisering(PDF, 571 KB)
- Revisjonsrapport 05-2019 Revisjon av vurderingspraksis ved henvisning til rehabilitering(PDF, 665 KB)
- Revisjonsrapport 04-2019 Forvaltning av regionale kliniske systemer(PDF, 784 KB)
- Revisjonsrapport 03-2019 Uønsket variasjon(PDF, 1,39 MB)
- Revisjonsrapport 01-2019 Likeverdige og forutsigbare helsetjenester - innføring av pakkeforløp(PDF, 847 KB)
- 002(PDF, 1,04 MB)
- 001(PDF, 1,23 MB)
- Revisjonsrapport 03-2019 Uønsket variasjon(PDF, 1,39 MB)
- Revisjonsrapport 01-2019 Likeverdige og forutsigbare helsetjenester - innføring av pakkeforløp(PDF, 847 KB)
- Revisjonsrapport 11-2019 Rehabilitering etter hjerneslag(PDF, 586 KB)
- Revisjonsrapport 6-2019 Bruk av uønskede hendelser i kontinuerlig forbedring av pasientsikkerhet(PDF, 826 KB)
- Revisjonsrapport 10-2019 Revisjon av vurderingspraksis ved henvisning til rehabilitering(PDF, 612 KB)
- Revisjonsrapport 09-2019 Revisjon av vurderingspraksis ved henvisning til rehabilitering(PDF, 747 KB)
- Revisjonsrapport 13-2019 Revisjon av Program for standardisering og IKT-infrastrukturmodernisering(PDF, 806 KB)
- 002(PDF, 1,04 MB)
- Revisjonsrapport 07-2019 Revisjon av Program for standardisering og IKT-infrastrukturmodernisering(PDF, 571 KB)
- Revisjonsrapport 08-2019 Pakkeforløp for kreft - forbedring av pasientflyt og samhandling (delrapport 1)(PDF, 839 KB)
- Revisjon av tverrfaglig spesialisert rusbehandling ved Stiftelsen Fossumkollektivet(PDF, 790 KB)
- Revisjon av tverrfaglig spesialisert rusbehandling ved Phoenix Haga(PDF, 716 KB)
- Revisjon Korridorpasienter ved Sykehuset Telemark HF(PDF, 734 KB)
- Revisjon av tiltaksarbeid etter revisjoner ved Akershus universitetssykehus(PDF, 799 KB)
- Revisjon avtalelojalitet behandlingshjelpemidler ved Sykehusinnkjøp HF og Sørlandet Sykehus HF(PDF, 859 KB)
- Revisjonsrapport 12-2017_Forvaltning av GAT(PDF, 826 KB)
- Revisjon Likeverdig og forutsigbar helsehjelp ved Sørlandet Sykehus(PDF, 1,1 MB)
- Revisjonsrapport 14_2017_Revmatismesykehuset_Lillehammer_KRHSØ(PDF, 681 KB)
- Revisjon Likeverdig og forutsigbar helsehjelp ved Vestre Viken HF(PDF, 1,1 MB)
- Revisjon Tverrfaglig spesialisert rusbehandling - rettighetsvurderinger(PDF, 1001 KB)
- Revisjon av Sørlandet sykehus HF(PDF, 705 KB)
- Revisjon Pasienter får helsehjelp innen fastsatt tid ved Sykehuset i Vestfold HF(PDF, 806 KB)
- Revisjon Prosess for risikostyring i Digital fornying Helse Sør-Øst(PDF, 685 KB)
- Revisjon av Sykehuset Innlandet HF(PDF, 696 KB)
- Revisjon av tildeling og oppfølging av tilskudd til brukerorganisasjonene i Helse Sør-Øst RHF(PDF, 564 KB)
- Revisjon Kjøp og innleie av ressurser til det regionale programmet Digital fornying(PDF, 939 KB)
- Revisjon legemidler Akershus universitetssykehus HF(PDF, 468 KB)
- Revisjon Likeverdig og forutsigbar helsehjelp Sykehuset Østfold HF(PDF, 1,05 MB)
- Revisjon Endret organisasjonsmodell Sørlandet sykehus HF(PDF, 449 KB)
- Revisjon korridorpasienter Vestre Viken HF(PDF, 797 KB)
- Revisjon ved nytt Østfoldsykehus(PDF, 398 KB)
- Revisjon av Sykehusapotekene HF(PDF, 494 KB)
- Revisjon Tilgjengelige helsetjenester Oslo universitetssykehus HF(PDF, 908 KB)
- Revisjon av styring og oppfølging av Sykehuspartner HF(PDF, 498 KB)
- Revisjon Tiltaksarbeid etter revisjoner utført av konsernrevisjonen ved Sykehuset Telemark HF(PDF, 617 KB)
- Revisjon av Akershus universitetssykehus HF(PDF, 813 KB)
- Revisjon av Sunnaas sykehus HF(PDF, 762 KB)
- Revisjon av Sørlandet sykehus HF(PDF, 779 KB)
I 2014 ble det gjennomført revisjoner i Sykehuset Østfold HF, Sykehuset Telemark HF, Vestre Viken HF, Sykehuset Innlandet HF og Oslo universitetssykehus HF,
I tillegg ble det gjennomført revisjoner av områdene:
- kompetansestyring
- ressursstyring
- utskrivning
- virksomhetsstyring
I 2012 og 2013 ble det gjort mye arbeid innenfor det pasientadminisrative området. Konsernrevisjonen gjorde revisjoner i 2012 som ble fult opp igjen ett år senere innen intern styring og kontroll av det pasientadministrative arbeidet ved Sykehuset Østfold HF, Sykehuset Innlandet HF, Sykehuset i Vestfold HF, Sørlandet sykehus HF og ved Vestre Viken HF.
Det ble også gjort revisjon av tverrgående prosesser mellom helseforetak som har pasientreisekontor og Pasientreiser ANS, samt revisjon av rutiner for henvisninger mellom Ringerike Sykehus v/Vestre Viken HF og Oslo universitetssykehus HF.
Kontakt arkivet ved interesse for rapporter som er utarbeidet av konsernrevisjonen
- Instruks styrets revisjonsutvalg HSØ(PDF, 143 KB)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2018(PDF, 700 KB)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2020(PDF, 940 KB)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2016(PDF, 543 KB)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2019(PDF, 675 KB)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2015(PDF, 595 KB)
- Instruks konsernrevisjonen HSØ(PDF, 148 KB)
- Revisjonsplan 2023 Konsernrevisjonen Helse Sør-Øst(PDF, 887 KB)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2017(PDF, 1014 KB)
- Revisjonsplan 2022 Konsernrevisjonen Helse Sør-Øst(PDF, 733 KB)