Veiarbeidene i Sognsvannsveien beveger seg nordover
Våren 2025 blir det omfattende veiarbeid i Sognsvannsveien som vil påvirke trafikkflyten.

Helse Sør-Øst prosjektorganisasjon for Nye Rikshospitalet (HSØ PO) startet i juni 2024 arbeidet med å legge om Sognsvannsveien i ny trasé og etablere ny rundkjøring mellom Sognsvannsveien og Klaus Torgårds vei. Dette delprosjektet vil pågå ut 2025. Vi har tidligere omtalt dette på våre nettsider.
Fram til desember 2024 har brorparten av dette arbeidet pågått innenfor sykehusets område. Det er etablert en ny permanent veitrase på øst-siden av Lindekollen, og videre langs Gaustad sykehus.
På nyåret vil arbeidet fortsette i den eksisterende Sognsvannsveien. Det vil bidra til en ytterligere krevende trafikksituasjon.
Den nye veitraséen vil møte den eksisterende Sognsvannsveien i sør-enden av det nye modulbygget for foreldreovernatting. Og det er strekningen mellom dette punktet og avkjøringen til Gaustadtunet boligsameie som nå vil bli berørt.
Veien skal i dette området følge den eksisterende traséen. Årsaken til veiarbeidene er at det kommunale vann- og avløpsanlegget skal skiftes ut og moderniseres. Det er særlig 3 kummer som skal etableres som skaper krevende trafikkavvikling. På vann- og avløpsetatens nettsider finnes det mer generell informasjon om utskiftning av vann- og avløpsnett i Oslo. Dette er det samme vann- og avløpsnettet som forsyner boligområdene, og denne utskiftningen av infrastruktur vil komme nabolaget til gode.
HSØ PO vil sikre fremkommelighet for biltrafikk og myke trafikanter gjennom hele anleggsperioden, men fremkommeligheten vil i perioder være redusert for biltrafikken. Vi kommer til å måtte redusere fra 2 til 1 kjørebaner i en periode. I denne perioden vil det være manuell dirigering i hele eller deler av døgnet og eventuelt lysregulering når det ikke er manuell dirigering.
Veiarbeid i faser
For å redusere ulempene mest mulig, er arbeidet delt inn i faser. Vi gjennomfører veiarbeidet trinnvis oppover veien. På denne måten holdes strekningen med kun én kjørebane så kort som mulig. Veien (begge kjørefelt) vil fra og med fase 3 bli lagt om via q-tomta (gressletta nord for Rikshospitalet) for å bedre fremkommeligheten. For ordens skyld vil vi legge til at ingen av trærne langs veien berøres av dette.
Det er alltid usikkerhet knyttet til fremdrift for denne typen graveprosjekter, derfor kan vi ikke oppgi konkrete datoer for de ulike endringene. Vi vil tilstrebe å informere endringer før veiarbeidet går inn i en ny fase.
Illustrasjon under viser hvordan anleggsområdet er delt inn i faser.

Dette skjer i de ulike fasene
Fase 1:
Den første fasen av dette arbeidet nærmer seg ferdigstillelse. Det skjer innenfor det etablerte anleggsområdet, og påvirker i liten grad trafikkavviklingen.

Fase 2:
I fase 2, som gjennomføres i januar, utvides anleggsområdet. Arbeidet pågår fortsatt utenfor veibanen. Her er det imidlertid verdt å merke seg at porten til anleggsområdet flyttes. Inn- og utkjøring til området vil da krysse gang- og sykkelveien (OBS! Portplassering vil bli justert noe ift. Figuren nedenfor). I anleggstiden vil det være trafikkvakter ved denne porten for å sikre trygg inn- og utkjøring mellom offentlig vei og anleggsområdet. Gående til Gaustad sykehus vil få en ny trasé.

Fase 3:
I februar tar vi i bruk den midlertidige veien på siden av Sognsvannsveien for biltrafikken. Gående og syklende vil få en ny gangvei. Vi lager et nytt midlertidig overgangsfelt i nord.
I februar og mars vil det ogsål være kun 1 kjørebane og dermed trafikkdirigering og ev. lysregulering.

Fase 4:
I april og mai foregår arbeidet i den nordlige enden. Omkjøringen via q-tomta vil fortsatt være der, men det vil være to kjørefelt hele veien. Dermed forsvinner trafikkdirigering i denne fasen i dette området.
Merk at fra 31. mars åpnes den nye midlertidige Sognsvannsveien som vil gå langs muren til Gaustad sykehus, på østsiden av Lindekollen og ned til den nye rundkjøringen.
