
Det nye bygget på Nedre Ila samler regional- og lokal sikkerhetspsykiatri, regional seksjon for utviklingshemming/autisme (PUA) samt regionalt kompetansesenter for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri under ett tak.
Byggeprosjektet innebærer et betydelig løft for psykisk helsevern, med bedre tilbud til pasienter og pårørende og vesentlig forbedrede arbeidsforhold for ansatte. Bygget gir økt kapasitet innen psykisk helsevern og erstatter en bygningsmasse i svært dårlig stand. Samlokaliseringen av tjenestene legger til rette mer effektiv ressurserutnyttelse, samtidig som den styrker fagmiljøet ved Oslo universitetssykehus HF.
Styret i Helse Sør-Øst RHF godkjente konseptrapporten for prosjektet i 2017. I februar 2022 vedtok Kommunal- og distriktsdepartementet en statlig reguleringsplan for tomten sør for Ila fengsel i Bærum. Forprosjektet startet samme år.
Oslo universitetssykehus HF overtok bygget i april 2026. Regionalt kompetansesenter for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri har allerede tatt bygget i bruk, og det vil være klart for å ta imot pasienter fra oktober 2026.
Helse Sør-Øst RHF har vært prosjekteier, og arbeidet har vært ledet av programdirektør Dag Bøhler og prosjektdirektør Bjørn Hauge fra Sykehusbygg HF.
| Regional sikkerhetsavdeling (RSA) | 32 døgnplasser |
| Regionalt kompetansesenter for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri | Arbeidsplasser, møterom |
| Lokal sikkerhetspsykiatri (LSA) | 20 døgnplasser |
| Regional seksjon for psykiatri og utvikliningshemming/ autisme (PUA) | 12 døgnplasser |