Digitale sårtjenester
Kroniske sår kan være utfordrende både for pasienter og helsepersonell. Det bidrar til bedre oppfølging og behandling når helsepersonell i kommunen og spesialisthelsetjenesten kan ha dialog via videokonferanse hjemme hos pasienten.
Digitale sårtjenester - samhandling mellom pasient, primær- og spesialisthelsetjeneste i sårbehandling, uavhengig av hvor pasient eller helsetjenesteressursene befinner seg.
Forbedringsarbeidet er hjemlet i nasjonal helse- og samhandlingsplan og oppdrags- og bestillingsdokumentet.
50 000–100 000 mennesker lever med kroniske sår i Norge. Dette medfører store menneskelige og samfunnsøkonomiske kostnader. Oppfølging av kroniske sår krever kontinuitet, kompetanse og samhandling mellom helsepersonell i primær- og spesialisthelsetjenesten, og med pasient og nærkontakter.
Fire helseforetak (Sykehuset Innlandet, Sunnaas sykehus, Vestre Viken og Sørlandet sykehus) og foreløpig 56 kommuner har samarbeidet om å utvikle en felles tjenestemodell for digital sårbehandling. Modellen tilrettelegger for at helsepersonell i kommunen sammen med pasienten har direkte dialog med fagpersoner i spesialisthelsetjenesten via videokonferanse. Forebygging og behandling skjer i form av kompetansedeling og veiledning på direkten.
(https://www.sykehuset-innlandet.no/fag-og-forskning/forskning-og-innovasjon/innovasjon/felles-tjenestemodell-innen-sarbehandling).
Modellen er innført i fire helseforetak og 56 kommuner med følgende resultater:
- Signifikant reduksjon i sårforekomst i hjemmetjenesten.
Fra 4,5 % til 3,2 %, ( p<0.001) - Redusert sårforekomst på institusjon.
Fra 21,3 % – 20,2 % (ikke signifikant resultat, p=0,51) - Høy brukertilfredshet blant pasienter/brukere. Pasientene opplever i stor grad å få riktig sårbehandling, god kommunikasjon og redusert reisebelastning. Over 90 % kan tenke seg å benytte videokonsultasjoner i fremtiden.
- Høy brukertilfredshet blant ansatte. 95 % opplever at felles videokonsultasjoner bedrer samhandlingen mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, og 96 % mener det gir økt kompetanse på sårbehandling i kommunen.
- Gjennomført 600 digitale konsultasjoner i 2023
- Utviklet en felles gevinstmodell
- Etablert og pågående bredding av sårnettverk
- Samfunnsøkonomiske gevinster.
Vist en besparelse på kr 500 000 på 140 videokonsultasjoner. - Utviklet felles prosedyrer, retningslinjer og digitale kompetansepakker gratis tilgjengelig på nett.
- Årlig måling av sårforekomst i kommunene er innført.
- Utviklet “Veileder for digital sårbehandling” for nye kommuner og sykehus som ønsker å ta modellen i bruk, gratis tilgjengelig på nett
Se også
Sluttrapport fra Sykehuset Innlandet HF
Veileder for digital sårbehandling
Se Veileder for digital sårbehandling.
- Personorientert tilnærming, brukermedvirkning og samvalg.
- God forankring og prosjektorganisering.
- Definere roller og ansvar – ta utgangspunkt i overordnet nasjonalt forløp og tilpass til lokale forhold.
- Sett av tid til kompetansetiltak, refleksjon rundt etikk og øving på praktisk bruk av teknologi.
- Velg kjent og enkel teknologi i oppstarten. Ha alltid en “plan B”.
- Begynn i det små - test ut med noen pasienter med potensial for stor gevinst.
- Gjennomfør enkle målinger og evalueringer underveis.
- La utprøvingen være dynamisk, med mulighet for endringer basert på fortløpende tilbakemeldinger fra brukerne og helsepersonell.
Sykehuset Innlandet:
Prosjektleder marit.dammen@sykehuset-innlandet.no
Sunnaas sykehus:
hilde.sorli@sunnaas.no
ingebjorg.irgens@vid.no
ingebjorg.irgens@outlook.com
Sørlandet sykehus:
anne.may.moldestad.solas@sshf.no
Vestre Viken:
bodil.helene.bach@vestreviken.no
Brukerorganisasjoner: Landsforeningen for ryggmargsskadde og Momentum.
Aune G, Aanestad M. Oppfølging fra spesialisthelsetjenesten hjemme hos pasienten. Follow up from the specialized health care service in the patient’s home. In: Moser I (ed). Velferdsteknologi. En ressursbok. ( Welfare technology . A resource manual). 1st edn . Oslo: Cappelen Damm Akademisk; 2019, pp 69 84.
Helse- og omsorgsdepartementet (2019). Nasjonal helse- og sykehusplan 2020- 2023. (Meld. St 7 (2019 – 2020) Hentet fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/e353a5d022d84deabd969a5fe043783e/no/pdfs/i-1194_b_kortversjon_nasjonal_helse.pdf
Helse- og omsorgsdepartementet (2019). Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2023-2024. Vår felles helsetjeneste. (Meld. St 9 (2023 – 2027) Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-9-20232024/id3027594/?ch=1
Helse Sør-Øst (2024) Oppdrags- og bestillingsdokument 2024. Hentet fra: https://www.helse-sorost.no/om-oss/vart-oppdrag/hva-gjor-vi/oppdrags-og-bestillingsdokument/
Irgens I, Sørli H, Kleven L (2013); Evaluering av innovasjonsprosjekt: ”Poliklinisk telemedisinsk behandling av pasienter med ryggmargskade og trykksår”. Et samhandlingsprosjekt mellom Sunnaas sykehus HF og Oslo Universitetssykehus HF, Idepoliklinikken, november 2013.
Irgens, I., Kleven, L., Sørli, H., Stanghelle, J. K., & Rekand, T. (2015). Telemedisin bringer spesialisthelsetjenesten hjem til pasienten. Tidsskrift for Den norske legeforening. https://tidsskriftet.no/2015/10/kommentar-og-debatt/telemedisin-bringer-spesialisthelsetjenesten-hjem-til-pasienten
Irgens, I., Midelfart-Hoff, J., Jelnes, R., Alexander, M., Stanghelle, J. K., Thoresen, M., & Rekand, T. (2022). Videoconferencing in Pressure Injury: Randomized Controlled Telemedicine Trial in Patients With Spinal Cord Injury. JMIR formative research, 6(4), e27692.
Irgens, I., Kleven, L., Midelfart-Hoff, J., Jelnes, R., Alexander, M., Stanghelle, J. K., & Rekand, T. (2024). Cost-utility analysis and impact on the environment of videoconference in pressure injury. A randomized controlled trial in individuals with spinal cord injury. Spinal Cord Series and Cases, 10(1), 10.
Sykehuset Innlandet (2023). Felles tjenestemodell for digitale sårtjenester. Digitale sårtjenester i kommuner, helseforetak og fastlegekontor. https://www.sykehuset-innlandet.no/fag-og-forskning/forskning-og-innovasjon/innovasjon/felles-tjenestemodell-innen-sarbehandling/
Innomed (2023): Webinar. Oppfølging av gevinster og kostnader i samhandlingsprosjekter. https://innomed.no/opptak-webinar/webinar-oppfolging-av-gevinster-og-kostnader-i-samhandlingsprosjekter
Solli, H., Leren, L., Irgens, I., Eide, H., & Brembo , E. A. (2022). Digital sårtjeneste. Følgeevaluering fase 1. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/2985478