En person i hvit frakk

Regionale IKT-prosjekter

De regionale IKT-prosjektene skal bidra til å utvikle spesialisthelsetjenesten og støtte opp under regional utviklingsplan. Prosjektene gjennomføres i samarbeid med helseforetakene og er organisert i delporteføljer.

Hvert år blir det meldt inn behov for nye digitaliseringstiltak til Helse Sør-Øst/Teknologi og ehelse. Med utgangspunkt i et sett med kriterier, gjør Helse Sør-Øst RHF en første vurdering av hvilke behov som bør utredes nærmere og inngå i behovsporteføljen. Alle helseforetakene er med på å vurdere og prioritere de behovene som bør utredes nærmere med utgangspunkt i vedtatte vurderingskriterier. Beslutningssak om hvilke konsepter som skal starte opp behandles i regionalt porteføljestyre en gang i året. I 2022 ble 40 behov meldt inn, 27 av disse er tatt inn i behovsporteføljen til vurdering. Høsten 2022 vedtok porteføljestyret å starte åtte nye konseptutredninger. Av disse er tre ferdig, tre forventet ferdigstilt sensommer/tidlig høst 2023 mens en er satt på pause og en ikke er startet enda. I tillegg gjennomfører Helse Sør-Øst enkelte konseptutredninger på vegne av de fire regionene. Budsjettrammen for konseptutredninger i 2023 er totalt 10 millioner kroner.

Det er for tiden to konsepter i konseptporteføljen:

• Automatisert overføring av data til kvalitetsregistre
  • Tidlig ultralyd (pauset)

Regional forbedringsportefølje omfatter tiltak knyttet til utvikling av kliniske og administrative tjenester som forvaltes regionalt og realiseres i linjen i helseforetakene.

Utviklingsbehov kan komme fra fagmiljø på foretakene, brukere og leverandører, eller ha sitt utspring i nye myndighetskrav. Det er regional systemeier og -systemansvarlig for ulike tjenesteområder, som håndterer behovene og melder disse videre.

Regionale kliniske tjenesteområder for 2023:​
  • Mor og barn
  • Kurve, medikasjon og pasientmålinger
  • Medikamentell kreftbehandling