Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no
Illustrasjon av tre leger som vurderer kompetanse

Kompetansebasert medisinsk utdanning

Hvordan får du ut mest mulig læring av spesialiseringsløpet ditt? Hvordan vurderer du kompetanse, og gir tilbakemeldinger som virker? Utdanning er en av sykehusenes hovedoppgaver, og god spesialistutdanning krever spisset supervisjon, reflektert veiledning, konstruktiv tilbakemeldingskultur og trygt læringsmiljø. Her lærer du hva kompetansebasert spesialistutdanning innebærer for leger i spesialisering, overleger og ledere.

Hvilken rolle har du?

  • Illustrasjon av en leder for leger
    Leder for leger

    Utdanning av helsepersonell er en av sykehusenes hovedoppgaver på linje pasientbehandling, forskning og pasient- og pårørendeopplæring. Du skal sørge for at utdanningen av spesialister i virksomheten skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet (jf. § 22 i spesialistforskriften).

  • Illustrasjon av en overlege
    Overlege

    Oppgavene dine er å observere og vurdere leger i spesialisering og gi tilbakemeldinger som virker, gjennom supervisjon og veiledning. Du trenger god kunnskap om læringsmålene og utdanningsplanen i spesialiteten din, for å vite hva leger i spesialisering (LIS) skal kunne og hvordan de skal lære det hos dere.

  • Illustrasjon av en lege i spesialisering
    Lege i spesialisering

    Å lære i en LIS-stilling er annerledes enn å studere. Åpner du deg for læring, oppsøker situasjoner du lærer av, øver deg på å spørre om tilbakemeldinger og bruker dem for å utvikle deg, vil du raskere oppleve mestring. I begynnelsen av spesialiseringen lærer du deg å bruke supervisjon, veiledning og tilbakemeldinger for egen læring. Gjennom det videre spesialiseringsløpet lærer du deg å supervisere og veilede andre.

Ressurser og verktøy

  • Illustrasjon av to leger som snakker sammen, der den ene gir tilbakemelding til den andre.
    Fordeler med direkte observasjon

    H3-1 - Formål: Å styrke bevisstheten om hvorfor direkte observasjon og tilbakemelding er verdifulle deler av spesialistutdanningen – og få deg som LIS til å reflektere over egen praksis.

  • Illustrasjon av en lege som står foran en kalender og en klokke
    Planlegg supervisjon

    F3-3 - Formål: Å hjelpe deg som LIS til å ta aktivt ansvar for egen læring ved å planlegge konkrete læringsaktiviteter og avklare når og hvordan du involverer supervisor i oppfølgingen.

  • Illustrasjon av to leger med to tankebobler som sammen blir en hel puslespillbit
    Fordeler med tilbakemelding

    H2-2 - Formål: Å styrke bevissthet og holdning til verdien av tilbakemelding og supervisjon gjennom refleksjon over påstander som speiler vanlige gevinster ved aktiv tilbakemeldingsbruk.

  • Illustrasjon av et barometer med to snakkebobler over
    Tilbakemeldingsbarometer

    H2-3 - Formål: Å gi deg som LIS innsikt i hvor ofte du aktivt bruker tilbakemelding og supervisjon i din egen kliniske hverdag, og å hjelpe deg med å identifisere hvor du kan styrke din læringspraksis.

  • En illustrasjon av delene kompetansebasert opplæring består av
    Kompetansebasert spesialistutdanning

    K3-2 - Den norske legespesialistutdanningen er basert på en kompetansebasert tilnærming, der hovedfokuset er på oppnåelse av spesifikke læringsmål fremfor kun tidsbestemte tjenesteperioder.

  • Illustrasjon av en lege som står og reflekterer
    Min holdning til supervisjon

    H3-3 - Formål: Å bevisstgjøre deg som LIS på egen holdning til å bli direkte observert og vurdert i arbeid og hvordan du kan bruke erfaringene med tilbakemelding til faglig og personlig utvikling.

Sist oppdatert 09.05.2025