Utdanning av helsepersonell er en av sykehusenes hovedoppgaver på linje pasientbehandling, forskning og pasient- og pårørendeopplæring. Du skal sørge for at utdanningen av spesialister i virksomheten skjer innen faglig forsvarlige rammer og på en måte som sikrer tilstrekkelig kvalitet og gjennomstrømning i utdanningsløpet (jf. § 22 i spesialistforskriften).
Oppgavene dine er å observere og vurdere leger i spesialisering og gi tilbakemeldinger som virker, gjennom supervisjon og veiledning. Du trenger god kunnskap om læringsmålene og utdanningsplanen i spesialiteten din, for å vite hva leger i spesialisering (LIS) skal kunne og hvordan de skal lære det hos dere.
Å lære i en LIS-stilling er annerledes enn å studere. Åpner du deg for læring, oppsøker situasjoner du lærer av, øver deg på å spørre om tilbakemeldinger og bruker dem for å utvikle deg, vil du raskere oppleve mestring. I begynnelsen av spesialiseringen lærer du deg å bruke supervisjon, veiledning og tilbakemeldinger for egen læring. Gjennom det videre spesialiseringsløpet lærer du deg å supervisere og veilede andre.
H3-1 - Formål: Å styrke bevisstheten om hvorfor direkte observasjon og tilbakemelding er verdifulle deler av spesialistutdanningen – og få deg som LIS til å reflektere over egen praksis.
F3-3 - Formål: Å hjelpe deg som LIS til å ta aktivt ansvar for egen læring ved å planlegge konkrete læringsaktiviteter og avklare når og hvordan du involverer supervisor i oppfølgingen.
H2-2 - Formål: Å styrke bevissthet og holdning til verdien av tilbakemelding og supervisjon gjennom refleksjon over påstander som speiler vanlige gevinster ved aktiv tilbakemeldingsbruk.
H2-3 - Formål: Å gi deg som LIS innsikt i hvor ofte du aktivt bruker tilbakemelding og supervisjon i din egen kliniske hverdag, og å hjelpe deg med å identifisere hvor du kan styrke din læringspraksis.
K3-2 - Den norske legespesialistutdanningen er basert på en kompetansebasert tilnærming, der hovedfokuset er på oppnåelse av spesifikke læringsmål fremfor kun tidsbestemte tjenesteperioder.
H3-3 - Formål: Å bevisstgjøre deg som LIS på egen holdning til å bli direkte observert og vurdert i arbeid og hvordan du kan bruke erfaringene med tilbakemelding til faglig og personlig utvikling.