Regionale planer og strategier
Overordnet
Regional utviklingsplan 2035 skal ligge til grunn for utviklingen i Helse Sør-Øst RHF frem mot 2040. Planen er basert på utviklingsplanene fra helseforetakene i regionen og peker på ønsket utvikling på kort sikt og frem mot 2040.
Regional utviklingsplan 2040 del 1 (PDF)
Regional utviklingsplan 2040 del 2 (PDF)
Les mer:
Temaside - Regional utviklingsplan 2040 - fremtidens pasientbehandling
Delstrategier- og planer
Eiendomsvirksomheten i Helse Sør-Øst står overfor store utfordringer knyttet til vedlikehold og tilpasninger av bygninger til endrede behov i pasientbehandlingen, strukturelle endringer, IKT-løsninger og til samfunnets klima- og miljøutfordringer. Delstrategien for eiendomsvirksomheten skal bidra til vellykket håndtering av disse utfordringene.
Delstrategi for eiendomsvirksomhet i Helse Sør-Øst (PDF)
Styresak 080-2018 Delstrategi for eiendomvirksomheten (PDF)
Se også:
Temaside - Store utviklings- og byggeprosjekter
Finansstrategien i Helse Sør-Øst fastsetter felles retningslinjer og rammer for finansiering av foretaksgruppens virksomhet, forvaltning av foretaksgruppens finansielle ressurser, og styring og kontroll av finansiell risiko.
Revidert finansstrategi ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst 26. oktober 2023. Gjeldende finansstrategi, versjon 6.1., er oppdatert etter foretaksmøte for Helse Sør-Øst RHF 16. januar 2024 og inkluderer utvidede fullmakter til salg av eiendom.
Finansstrategi for Helse Sør-Øst.pdf
Styresak 118-2023 Revisjon av finansstrategi for Helse Sør-Øst.pdf
Se også:
Regionale retningslinjer for driftsøkonomiske analyser (PDF)
Delstrategiene for forskning og innovasjon understøtter Regional utviklingsplan 2035 og skal bidra til helhetlig og tverrfaglig forskning og innovasjon i regionen.
Delstrategiene ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst RHF 31. januar 2019.
Regional delstrategi for forskning i Helse Sør-Øst (PDF)Regional delstrategi for innovasjon i Helse Sør-Øst (PDF)
Styresak 004-2019 Delstrategier for forskning og innovasjon (PDF)
Les mer:
Informasjonssikkerhet skal være del av helseforetakenes helhetlige styringssystem. Beslutninger om risiko innen informasjonssikkerhet skal tas i den ordinære lederlinjen i helseforetakene.
Strategien ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst RHF 22. april 2021.
Mål og strategier for informasjonssikkerhet i Helse Sør-Øst - overordnet styrende dokument (PDF)Styresak 046-2021 Mål og strategi for informasjonssikkerhet i Helse Sør-Øst (PDF)
Les mer:
Regional handlingsplan for arbeidet med informasjonssikkerhet (PDF)
Temaside - Informasjonssikkerhet og personvern
Se også
Regional delstrategi for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring skal bidra til å redusere uønsket variasjon i tilbud og kvalitet på tjenestene og til å redusere risiko for pasientskader.
Delstrategien ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst RHF 4. februar 2021.
Regional delstrategi for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring (PDF)
Styresak 009-2021 Regional delstrategi pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring (PDF)
Les mer:
Temaside - Kvalitet og pasientsikkerhet
Regional fagplan psykisk helsevern og rusbehandling gir retning for utviklingen av tjenestene i helseforetakene og sykehusene i regionen frem mot 2035.
Fagplanen ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst RHF 22. april 2021.
Regional fagplan for psykisk helsevern og rusbehandling (PDF)Styresak 041-2021 Regional fagplan psykisk helsevern og tverrfaglig spesialiert rusbehandling (PDF)
Behandling i Helse Sør-Øst gis hovedsakelig gjennom helseforetakene, men også gjennom avtaler med private. Både private institusjoner og avtalespesialister er viktige samarbeidspartnere. Avtalespesialistene er legespesialister innen ulike fagområder og psykologer og står for en stor del av poliklinisk aktivitet i regionen.
Regional plan for avtalespesialistområdet (PDF)
Styresak 050-2018 Regional plan for avtalespesialistområdet (PDF)
Strategi og plan for økt bruk av private ideelle institusjoner (PDF)Styresak 066-2019 Strategi og plan for økt bruk av private ideelle institusjoner (PDF)
Les mer:
Temaside - AvtalespesialisterTemaside - Avtaler med private
Delstrategien for innføring av samvalg består av kunnskapsbaserte anbefalinger og tiltak som skal styrke kvalitet og omfang av pasientinvolvering i beslutninger om egen helse. Tiltakene i strategien er ment som et utgangspunkt og en støtte for å utarbeide foretaksvise handlingsplaner.
Regional delstrategi for innføring av samvalg i Helse Sør-Øst (PDF)
Regional delstrategi for teknologiområdet understøtter regional utviklingsplan. Delstrategien har som mål å realisere det nasjonale målbildet om én innbygger - én journal, og å ta i bruk ny teknologi for bedre helsehjelp. Planen beskiver innsatsområder og tiltak 2020-2025.
Delstrategien ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst RHF i november 2023.
Delstrategi for teknologiomradet
Les mer:
Temaside - Digitalisering og e-helse
Delstrategien skal bidra til at spesialisthelsetjenesten i Helse Sør-Øst er i stand til å møte fremtidens behov for kompetanse.
Delstrategien ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst RHF 19. august 2021.
Regional delstrategi for utdanning og kompetanse
Styresak 084-2021 Reginal delstrategi for utdannong og kompetanseutvikling
Målbilde og strategisk utvikling for de felleseide helseforetakene
Mål for HDO HF:
- Dagens og fremtidens kommunikasjonsformer mellom publikum og nødmeldetjenesten
- Dagens og fremtidens kommunikasjonsformer internt i nødmeldetjenesten og mellom akutt-tjenesten og sykehus/legevakt
- Mulighetene i dagens- og fremtidig nødnett
- Robuste tekniske løsninger for nødmeldetjenesten, gjennom god informasjonssikkerhet, redundans og reserveløsninger
- Gjenbruk av felleskomponenter og sømløs samhandling internt i den medisinske nødmeldetjeneste og på tvers av nødetater
- Mulighetene som ligger i bruk av sensorteknologi gir for rask og riktig respons ved akutte varslinger
- Innsikt, kunnskapsgenerering og forskning innen medisinsk nødmeldetjeneste
Mål for luftambulansetjenesten
- Videreutvikle organisering av tjenesten i tråd med pasientenes behov
- Utvikle helseforetakets rolle som premissleverandørrolle for å effektivisere og kontrollere tjenesten basert på helhetlige virksomhetsdata
- Standardisere retningslinjer for bruk av luftambulanse og sikre god koordinering av ressursene
- Styrke forskning, utvikling og kompetansedeling mellom, og innen, de prehospitale tjenestene
- Videreutvikle samarbeidet mellom operatørene, sykehusforetakene og Luftambulansetjenesten HF
- Sørge for at virksomhetsdata fra alle deler av den akuttmedisinske kjeden blir tilgjengelig i et felles system, og utnyttes til kontinuerlig forbedring.
- Utvikle forslag til fremtidig anskaffelsesstrategi i samarbeid med relevante fagmiljøer
Mål for pasientreiseområdet og Pasientreiser HF
- En aktiv og deltakende bruker
- En enkel pasientreise
- En tilgjengelig og tilpasset pasientreise
- En kostnadseffektiv pasientreise
- Pasienten er en aktiv ressurs og veiledes før, under og etter reisen av en selvbetjeningsløsning
- Rekvirering er en digital prosess og behandler foretar kun unntaksvis vurdering av behov for tilrettelagt transport
- Transport ses samlet og gir optimal utnyttelse av ressursene med rett kvalitet og servicenivå i et fremtidig transportmarked
- Rettigheten utløses ved automatiserte tjenester
- Pasienten får umiddelbart svar hvis det ikke er behov for skjønn
- Pasienten kan gi informasjon og få svar digitalt
- Pasienten har en aktiv rolle i utformingen av pasientreisen
- Behandlerkapasitet frigjøres
- Aktørene realiserer økt grad av samordning og samhandling
- Arbeidsprosesser standardiseres
- Digital samhandling er primær kanal for dialog med pasientene
- IKT-løsninger benyttes for å oppnå forenkling, selvbetjening og automatisering
- Reiserutene planlegges optimalt med samkjøring, og at offentlig betalt persontransport koordineres
- Pasienter med størst behov for hjelp gis tilpasset oppfølging
- Pasienten opplever respekt og omsorg fra tjenesteleverandør
Mål for Sykehusbygg HF
- Være en verdiskapende partner
- Skape merverdi ved bidra i utvikling og planlegging, samt gjennomføre byggeprosjekter til avtalt kvalitet og innenfor budsjett og tidsrammer. Prosesser og løsninger skal være kostnadseffektive
- Benytte kunnskapsbaserte metoder og verktøy. Gjennom standardisering og bruk av innovative løsninger skal dette bidra til en framtidsrettet utvikling av sykehusbyggingen
- Være det ledende fagmiljøet i landet for utvikling og gjennomføring av sykehusbyggeprosjekter. Helseforetaket skal kjennetegnes av et sterkt faglig engasjement og ha en kultur for læring og deling
- Sykehusbygg HF skal arbeide prosjektnært. Fokus skal være dynamisk kunnskaps- og erfaringsdeling med utgangspunkt i valgte løsninger og gjennomførte prosjekter, evalueringer og prosesser
- Utarbeide og forvalte standarder og veiledere der dette gir verdi, og ha fokus på deling og tilgjengeliggjøring av løsningsvalg som utvikles i prosjektene
- Være kunnskapsbanken for helseforetakene når det kommer til løsninger og konseptvalg for sykehusbygg. Kunnskapen og erfaringen skal deles når den oppstår, og gjøres lett tilgjengelig i digitalt, søkbart format
Mål for Sykehusinnkjøp HF
- Møteplasser og samhandlingsarenaer
- Samhandling med fagmiljøene
- Styringsmodell for anskaffelser
- Være en faktabasert samarbeidspartner
2. Videreutvikle organisasjonens kompetanse og gjennomføringsevne innen offentlige anskaffelser
- Kunnskap og kompetanse
- Felles og standardiserte prosesser
- Kategoribaserte anskaffelser
- Digitalisering
- Kvalitets- og risikostyring
- Samordning og tilpasning av anskaffelser
- Kategorianalyser og – planer
- Markeds- og leverandørutvikling
- Medvirkning
- Innovative anskaffelsesmetoder
- Kontraktstyring
- Leveranse og forsyningssikkerhet