Øvelse
F2-5 - Formål: Å trene på å aktivt be om tilbakemelding i ulike kliniske situasjoner fra flere typer kolleger, og bruke tilbakemeldingen til konkret forbedring av egen praksis.
I løpet av én arbeidsuke skal du:
Velg selv hvilke situasjoner som passer best i din hverdag.
Når du ber om tilbakemelding, gjør det på denne måten:
Etter hver tilbakemelding fyller du ut et kort skjema:
Hvem: Overlege
Situasjon: Pasientsamtale
Tilbakemelding: Jeg bør stille mer åpne spørsmål i starten av samtalen.
Læring: Jeg innså at jeg ofte går rett på detaljer uten å la pasienten fortelle fritt.
Forbedring: Neste gang starter jeg med åpne spørsmål og gir pasienten mer tid til å sette ord på egne opplevelser.
Etter at du har gjennomført alle 3 tilbakemeldingene, skriver du en kort refleksjon i nettressursen:
Etter du har fullført oppdraget, kan du bruke resultatene aktivt videre på denne måten:
Etter fullført oppdrag genereres automatisk et visuelt kompass som viser:
Dette gir deg et raskt overblikk over hvor du får mest tilbakemelding – og hvor du kanskje bør oppsøke mer.
Bruk kompasset til å velge ett område du ønsker å forbedre, og formuler et konkret mål:
Eksempel: «Jeg vil forbedre strukturen min i pasientkommunikasjon og be om formativ tilbakemelding på dette ukentlig i én måned.»
Nettsiden kan tilby deg en enkel mal til å skrive inn målet, som lagres i læringsprofilen din.
Som del av oppfølgningen kan du velge å sende ut en «Tilbakemeldingsutfordring» til andre LIS eller teamet ditt, der du inviterer til:
«La oss alle be om tilbakemelding fra tre ulike personer denne uka og dele én ting vi lærte!»
Dette kan bidra til å styrke tilbakemeldingskulturen i avdelingen.
Foreslå for veilederen din at dere bruker én veiledningstime til å gå gjennom tilbakemeldingene fra oppdraget. Sammen kan dere diskutere:
Dette hjelper deg med å integrere erfaringene inn i læringsplanen din.
I nettressursen kan du aktivere en personlig «feedback tracker» som minner deg om å fortsette å be om tilbakemelding jevnlig.
Eksempel:
Du kan så loggføre tilbakemeldingene og se utvikling over tid.