1
Du skal ta blodgass for første gang. En erfaren lege viser deg steg for steg hvordan det gjøres mens du følger med. Hva er dette et eksempel på?
- Instruksjon
- Veiledning
- Supervisjon
Riktig svar er 1. Instruksjon
Instruksjon handler om å få konkret opplæring i hvordan en oppgave skal utføres.
2
Du gjennomfører en prosedyre selv, mens en erfaren lege observerer og gir deg råd underveis. Hva er dette et eksempel på?
- Veiledning
- Supervisjon
- Instruksjon
Riktig svar er 2. Supervisjon
Supervisjon handler om støtte og oppfølging i sanntid mens du jobber.
3
Du har en samtale med veilederen din om hvordan du har utviklet deg den siste måneden og hva du bør fokusere på videre. Hva kalles dette?
- Instruksjon
- Supervisjon
- Veiledning
Riktig svar er 3. Veiledning
Veiledning handler om refleksjon over egen utvikling og læring over tid.
4
Hva er hovedforskjellen mellom supervisjon og veiledning?
- Supervisjon skjer i praksis her og nå, mens veiledning er planlagte samtaler om utvikling.
- Veiledning handler kun om tekniske ferdigheter.
- Det er ingen forskjell – det er to ord for samme ting.
Riktig svar er 1. Supervisjon skjer i praksis her og nå, mens veiledning er planlagte samtaler om utvikling
Supervisjon støtter deg underveis i arbeidet, mens veiledning handler om å reflektere og planlegge utvikling.
5
Når er instruksjon mest nyttig?
- Når du skal lære en prosedyre du aldri har gjort før.
- Når du ønsker tilbakemelding på en oppgave du har gjort mange ganger.
- Når du reflekterer over måloppnåelse i læringsplanen din.
Riktig svar er 1. Når du skal lære en prosedyre du aldri har gjort før
Instruksjon er nyttig når du trenger å lære noe konkret for første gang.
6
Hva kjennetegner god supervisjon?
- At du får arbeide helt alene uten innspill.
- At du får tilpasset støtte underveis i arbeidet og konkrete tilbakemeldinger.
- At du får generelle råd etter arbeidsdagen er over.
Riktig svar er 2. At du får tilpasset støtte underveis i arbeidet og konkrete tilbakemeldinger
Supervisjon handler om oppfølging mens du jobber, med tilbakemeldinger som hjelper deg i øyeblikket.
7
Hvem har ansvar for å be om veiledning og supervisjon?
- Veilederen eller overlegen.
- Ledelsen.
- Både du som LIS og de som er ansvarlige for opplæringen din.
Riktig svar er 3. Både du som LIS og de som er ansvarlige for opplæringen din
Læring er et delt ansvar, men du som LIS bør være aktiv og be om støtte når du trenger det.
8
Hva er et mål med veiledning i spesialiseringen?
- Å få vurdering av tekniske ferdigheter i sanntid.
- Å få refleksjonspartner og støtte i egen faglig og personlig utvikling.
- Å få repetert prosedyrer steg for steg.
Riktig svar er 2. Å få refleksjonspartner og støtte i egen faglig og personlig utvikling
Veiledning handler om refleksjon, utvikling og læringsplaner – ikke direkte prosedyrer.
9
Når bør du få supervisjon?
- Kun når du er helt ny i en oppgave.
- Når det er behov for støtte i arbeidet for å sikre kvalitet og trygghet, uansett erfaring.
- Aldri – det er best å klare seg selv.
Riktig svar er 2. Når det er behov for støtte i arbeidet for å sikre kvalitet og trygghet, uansett erfaring
Supervisjon er viktig både tidlig og senere for å sikre læring, finjusteringer, kvalitet i arbeid og pasientsikkerhet.
10
Hva skjer hvis du ikke får tilstrekkelig supervisjon eller veiledning?
- Læringen kan bli tilfeldig og pasientsikkerheten kan påvirkes, og det kan gi rom for utrygghet.
- Du lærer raskere fordi du må klare alt selv.
- Det har ingen betydning for læringsutviklingen.
Riktig svar er 1. Læringen kan bli tilfeldig og pasientsikkerheten kan påvirkes, og det kan gi rom for utrygghet
God læring krever strukturert støtte gjennom både supervisjon og veiledning. Dette øker tryggheten for deg selv, pasienten og kollegaer.